I luften fast på marken hos Flygstridsskolan

På Flygstridsskolan vid Arlanda möts piloter, flygintresserade och spänningssökare. Med hjälp av simulatorer får besökarna uppleva flygäventyr utan att lämna marken.

Bosse Holmström, Stellan Hilmerby, Claes Bernander och Tobias Zackaroff framför flygsimulatorerna. Verksamheten startade hösten 2021.

Bosse Holmström, Stellan Hilmerby, Claes Bernander och Tobias Zackaroff framför flygsimulatorerna. Verksamheten startade hösten 2021.

Foto: Axel Hilleskog

Sigtuna2022-07-23 08:00

När man kommer in i salen på Flygstridsskolan Arlanda möts man av fyra flygsimulatorer av modellen AJS 37 Viggen. Med hjälp av ljudsystem, virtual reality och realistiska flygkontroller skapas en så nära verklighetens stridsflygupplevelse som det bara går. Hit kommer besökare för att testa på livet som stridspilot för en dag. 

– Det var drömmen, jag har alltid velat till flygvapnet, jag växte upp bredvid F1 i Västerås och hörde de här drakarna starta varje dag. Jag tyckte det såg så härligt ut, säger Claes Bernander, instruktör och före detta stridspilot, om vad som lockade honom till en karriär i luften. Alla instruktörer har en bakgrund som stridspiloter eller civila piloter. 

undefined
Piloterna och instruktörerna Bosse Holmström, Claes Bernander, Stellan Hilmerby, Tobias Zackaroff på Flygstridskolan vid Arlanda.

Verksamheten startade hösten 2021 som ett kompisprojekt. Visionen med Flygstridsskolan var ett sätt att skapa en mötesplats för flygintresserade. 

–Många piloter går i pension tidigt efter ett väldigt spännande yrkesliv. Att få arbeta här som instruktör blir en möjlighet för dem att berätta om sina liv och karriärer. Många vill också lyssna så vi skapade en arena för det mötet, säger Mats Karlsson, som är civil pilot och grundare tillsammans med Tobias Zackaroff. Mats Karlsson kunde inte delta vid UNT:s besök utan nås via telefon några dagar tidigare. 

undefined
Piloterna och instruktörerna Bosse Holmström och Stellan Hilmerby. Ungefär 75 procent av besökarna är riktiga flygnördar, resten är vanliga människor som tycker om spänning, enligt instruktörerna.

Många besöker Flygstridsskolan som en upplevelsegrej. Oftast är det ett gäng som deltar i till exempel en kick-off eller svensexa. Efter en teorigenomgång får de ta plats bakom spakarna på simulatorerna. Där flyger deltagarna i grupp under ledning av en instruktör. Därefter får de utföra uppdrag tillsammans och bekämpa fientliga styrkor. 

– De som kommer hit blir glada, trötta, svettiga och ibland magsjuka, säger Tobias Zackaroff. 

Även fast känslan av att sitta i flygsimulatorerna är verklighetstrogen så påpekar instruktörerna att det främst är en upplevelsegrej. Flygsimulatorerna på Flygstridsskolan är inte heller sådana som man tränar piloter med. 

undefined
Deltagarna får ta på sig overaller innan de sätter sig i simulatorerna. "Sådana här flyger vi i på riktigt också, under overallen har vi en torrdräkt", visar Claes Bernander. Jag frågar om det inte blir varmt. "Skämtar du? Men det går att kyla ner sig, det finns en kyl som man kopplar till flygplanet", säger Claes Bernander. Anledningen till att man måste ha på alla de här kläderna är att man alltid måste klä sig för det värsta. "Skulle jag behöva skjuta ut mig så landar jag i fyragradigt vatten, då kan man inte bara ha shorts på sig. Man måste räkna med att ligga där i en halvtimme, timme. Om du i fredstid ska frysa ihjäl i sjön så vore det väldigt tråkigt". säger Bosse Holmström.

– Vi tre har en gedigen flygvapenbakgrund och Tobbe en gedigen civilpilotbakgrund och som instruktör så vi kompletterar varandra, säger Claes Bernander. 

Tobias Zackaroff är förutom instruktör, flyglärare i avancerad flygning och uppvisningsflyg. 

– Jag har hållit på med en grupp som heter Scandinavian Airshow sedan 2012. Vi gör loopingar, formationer och flyger under evenemang. 

undefined
Flygsimulatorerna har realistiska flygkontroller. "Man måste ha små, fina rörelser när man styr planet uppåt", säger Stefan Hilmerby vid teorigenomgången.

Tre av dem är tidigare stridspiloter och representerar tre olika eror inom flygvapnet. 

– Jag började under 90-talet och har varit 32 år i flygvapnet innan jag gick i pension i julas, säger Claes Bernander. 

Stellan Hilmerby började i flygvapnet på 70-talet och blev senare civil pilot. Bosse Holmström inledde sin yrkesbana som stridspilot på 80-talet. 

– Jag var 17 år i försvaret och civil pilot i 14 år, säger han. 

Många som besöker Flygsstridskolan får höra historier från piloternas yrkesliv. 

– Det är lagom att jobba här någon gång i veckan, det blir en rolig grej. Man får lite knytning tillbaka och kan berätta lite anekdoter, säger Claes Bernander. 

undefined
Direkt efter gymnasiet, 1967, började Stellan Hilmerby i flygvapnet. "Det var Mats Karlsson som kontaktade mig och frågade om jag ville vara med som instruktör här på Flygstridsskolan, jag kan ju simulatorprogrammet och har flugit i 37 år."

De har alla fina och jobbigare minnen att dela med sig av från sina karriärer. 

–Jag tror vi alla har haft någon bredvid sig som sedan inte kommit hem efter passet, det tar hårt. Det går nog inte att förklara hur stark den gruppen är, det blir som din lilla familj, säger Bosse Holmström. 

– Min division i Söderhamn förlorade två piloter 1996, med två månaders mellanrum. Det var en av mina kullare och min bästis som gick i havet. En framgångssaga för flygvapnet är att de sista dödshaverierna var 1996, säger Claes Bernander. 

Till deras bättre minnen hör när de varit ute på stora övningar med andra länder. 

– Det roligaste var när det var stora övningar, med många länder och flera divisioner som är med och övar. När vi flög över Libyen med svenska Jas-plan, olika fredsbevarande insatser, säger Claes Bernander. 

På tre skärmar en trappa upp från flygsimulatorerna kan man se vad piloten ser i sina virtual reality-glasögon. 

– Det är höga berg på upp till 3 000 meter höjd. Det finns en hel del dalgångar att flyga i, säger Stellan Hilmerby, och fortsätter:

– Ibland gör vi loopar, man kan köra så att man mår illa. 

undefined
Tobias Zackaroff är grundare av Flygstridsskolan tillsammans med Mats Karlsson.

Samtliga instruktörer på Flygsstridskolan är överens om att det bästa med jobbet är besökarna. 

– Alla som går därifrån är glada. Att se allas glädje är en häftig upplevelse. Det är roligt att lära ut och se andra växa, så är det ju när man jobbar som instruktör för vad som helst egentligen, säger Tobias Zackaroff. 

undefined
På skärmarna en trappa upp visas samma vy som den man ser från flygplanen.
Flygsimulator

En flygsimulator är ett system som är markbundet och ska efterlikna eller simulera en flygning på ett så realistiskt sätt som möjligt. 

De används ofta inom flygvapnet till att träna piloter. Andra varianter kan även användas till underhållning.  

Inom Försvarsmakten har simulatorer använts sedan 1962 för att träna piloter i navigering, vapensystem och taktiskt agerande. 

Källa: Forsvarsmakten.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!