Handelskammarens förslag – för att förbättra Arlanda

Att ta sig till Arlanda måste bli lättare. Det menar Svenska Handelskammaren som bland annat vill se dubbla antalet sittplatser på tågen från flygplatsen.

Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare var en av de som varit med och tagit fram rapporten.

Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare var en av de som varit med och tagit fram rapporten.

Foto: Martin Nilsson

Sigtuna2022-04-01 16:56

Utbyggnadsförslaget är tänkt att genomföras fram till Brommas stängning år 2038. Första etappen innebär att A-Train (Arlandas expresståg) köps ut från Arlandabanan.

– Arlandabanan är nyckeln till resorna till och från flygplatsen. Om kapaciteten låstes upp skulle man kunna öka antalet sittplatser från 3 500 till 7 000 per timme, samtidigt som flera nya direktlinjer från hela Mälardalen kan öppnas, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare och en av författarna bakom rapporten.

Förslaget innebär en ny trafikeringsplan för SL:s pendeltåg och justeringar av plattformshöjden på vissa av Arlandas stationer. Etapp två är tänkt att medföra en kraftigt ökad kapacitet för busstrafik. Handelskammaren menar även att en förlängning av Roslagsbanan bör övervägas.

På plats var Fredrik Jaresved, direktör för strategiska initiativ & innovation på Swedavia.

– Det är en intressant rapport som pekar på flera möjligheter men också problem, exempelvis det som vi har idag söder om Arlanda. Flaskhalsarna i vägsystemet gör att folk kan missa sina flyg eller komma sent till flygplatsen.

Swedavia är tveksamma inför att finansiera utbyggnadsförslaget själv, ett problem som även rapporten tar upp. I dag finns ett flertal förslag för hur finansieringen ska lösa. Förslagen bör noga utvärderas uppger Swedavia.

– Det kan få oönskade konsekvenser och gå i motsatt riktning i det man vill åstadkomma.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!