I april förra året avled Hans Samuelssons ALS-sjuka hustru Inger Samuelsson i covid-19.
– Det var i början av pandemin och hon fick ingen sjukhusvård mot coronan. Man kan säga att hon kvävdes till döds av de två sjukdomarna. Det känns väldigt tomt efter henne, säger Hans Samuelsson.
Mitt i den svåra sorgen hade han kontakt med sin bank sedan många år, Swedbank i Sigtuna stad. Hustruns konton och hennes del i huslånet skulle sägas upp. Men på banken möttes Hans Samuelsson av nästa chock.
– Jag fick inget som helst trevligt bemötande. Det enda de sa var att jag inte kunde ha kvar lånet på huset hos dem. De kollade inte ens vad jag skulle få för inkomster efter att min fru avlidit och jag blev rädd att jag skulle förlora huset, säger Hans Samuelsson, som under sin yrkesverksamma tid arbetade som inköpschef och produktionschef på stora företag.
Han hävdar att han alltid har betalat lånen i tid, även under det här året.
– Jag fick dessutom efterlevandepension efter min hustru så jag visste att jag skulle klara av lånen, men de lyssnade inte på mig, säger Hans Samuelsson som då kontaktade Swedbanks kreditchef i Halmstad.
Kreditchefen skickade en tillstyrkan till fortsatta huslån, men Sigtunakontoret ville trots det inte fortsätta att ha Hans Samuelsson som kund.
– Hela tiden var det jag som fick ta reda på saker. När jag ville kolla om de fått in handlingarna om att min hustrus konton skulle sägas upp så hänvisade min bankkontakt till arvskiftesenheten.
Sedan skickade Swedbank, enligt Samuelsson, ut en besiktningsman för att värdera Samuelssons villa, som ligger i ett attraktivt område nära Sigtuna stad.
– När jag ringde min bankkontakt för att få reda på vad huset är värt så vägrade hon svara, utan sa att jag fick ringa till besiktningsmannen.
Efter det tröttnade Hans på sin gamla bank och frågade i stället en annan bank om de kunde bevilja honom ett bostadslån.
– Det gick jättesnabbt så hade de ordnat det. Men nu är problemet att om jag byter bank så måste jag betala Swedbank 16 000 kronor för att lösa mina lån, säger Hans Samuelsson som tycker det är orättvist eftersom det enligt honom är banken och inte han som gjort fel.
Efter att den andra banken beviljade honom bolån har dessutom Swedbank sagt att han kan få ha kvar sitt lån hos dem.
– Jag börjar undra vad som ligger bakom det här? Behandlar de folk i sorg så här för att komma åt att sälja deras hus? Hade de varit det minsta måna om sina kunder så hade de kanske kunnat säga ”att det var tråkigt att det gick så här, vi kan mötas på mitten och betala 8 000 kronor var”, men de är fortfarande oprofessionella och otrevliga, säger Hans Samuelsson.
Ralf Bagner, presskommunikatör på Swedbank, svarar att de på grund av banksekretessen inte får prata om enskilda ärenden.
Är det många som inte har råd att ha kvar villan när makan/maken avlider?
– Jag har ingen statistik på det. Men vi brukar alltid rekommendera kunderna att teckna en livförsäkring när de tar huslån ihop.
För personer över 65 år finns dock ingen livförsäkring hos banken.
Vad händer när en sambo eller maka avlider?
– När två personer delar på ett huslån och en av dem avlider görs alltid en ny kreditbedömning. Sedan förs en dialog med kunden. Önskar kunden bo kvar i huset försöker vi lösa det. Vi gör alltid vårt yttersta för att göra våra kunder nöjda och arbetar aktivt med rådgivning.