Kanotklubben Mälarpiraterna grundades av Kerstin och Hans Öberg på 90-talet. Då utgick de från sin egen trädgård, fem minuters promenad från där kanotklubben håller till idag. Medlemmarna ökade stadigt med åren och sedan början av 2000-talet har de närmare 200 medlemmar.
Sedan dess utgår de alltså från Garnsviken, eftersom det blev ohållbart att ha kanoterna i trädgården.
– I början var det tal om att vi och vattenskidsklubben skulle dela på en klubblokal, eftersom vi ändå skulle hålla till så nära varandra, säger Kerstin Öberg.
Sigtuna vattenskidsklubb bildades på 60-talet och har mer eller mindre alltid hållit till i Garnsviken. Under flera år tycks klubbarna haft en bra relation, men enligt Kerstin Öberg har det skurit sig på olika sätt de senaste åren.
Idag handlar konflikten om att Mälarpiraterna upplever att de inte kan utföra sin verksamhet:
– Motorbåten som drar vattenskidåkaren framåt kör nära kanoterna och de skapar svallvågor som gör det svårt att paddla. Det känns otäckt, säger Kerstin Öberg.
Det finns ingen hastighetsbegränsning i viken idag och Kerstin Öberg vill införa en säkerhetszon mitt i viken som vattenskidåkarna och kanoterna inte får vara i, för att säkerställa att de inte kommer för nära varandra. Det har dock inte blivit verklighet.
Under förra året gjorde klubbarna en kraftsamling för att komma överens. Kerstin skickade en uppdelad karta över viken till vattenskidåkarna som skickade tillbaka en modifierad version. I respektive karta tycks klubbarna ha gjort sitt eget område lite större än den andras. Sedan tog diskussionerna abrupt slut.
Nicklas Larsson, ordförande för vattenskidsklubben, skriver i ett mejl till tidningen att klubben gjort allt i sin makt för att komma fram till en lösning.
– Vi har försökt på alla sätt att hitta ett nära samarbete. Vi vill. De har avböjt. Vi har alltså gjort allt vi kan och bollen har legat hos kanotklubben. Vi har aldrig stängt dörren. Vi har dock haft en pandemi som försvårat att ses. Dessa frågor hör hemma i en föreningsdiskussion och inte i en tidning, skriver han.
Henrik Lööw-Loxell, kommunstyrelsens jurist, tror inte att detta är ett område där kommunen kan göra någonting.
– Jag ser det inte som att kommunen har något tillsynsansvar för hur man kör sin båt, säger han.