I veckan stod första etappen av den påkostade så kallade XCO-banan för mountainbike-cyklister klar i skogen norr om Sigtuna stadsängar. Banan ska delvis integreras i den nybyggda stadsdelen genom att en slinga ska löpa ner från Hällsboskogen till den nya padelhallen och Engelska skolan som just nu byggs i sydvästra delen av bostadsområdet.
– I Mälardalen kommer vår anläggning, där XCO-banan ingår, att bli unik, säger projektledare Ulf Höglin och Fredrik Jonson, båda från ideella föreningen Sigtuna sports club.
Ulf Höglin berättar att XCO-banan byggs så att alla kan vara med.
– Det går att välja enklare spår eller mer avancerade. Här kan exempelvis en förälder cykla bredvid sina barn i ett eget spår, säger Ulf Höglin medan vi går i det jämna och i kurvorna lätt lutande spåret som byggts upp av grått stenmjöl.
De olika avsnitten av banan kommer att skyltas ungefär som i slalombackar. Blå färg betyder mycket lätt och svart är det svåraste.
Den del av banan som är helt klar (cirka 2 kilometer) böljar sig fram i skogen mellan träd, stenar, kullar och berg. Arbetet närmare Hällsbostugan har klubben tidigare fått kritik för, eftersom det blivit lerigt i motionsspåren, men detta är bara tillfälligt, försäkrar klubbens medlemmar.
– Entreprenören Sweden Mountainbikes vd är själv tävlingsåkare och de gör ett fantastiskt jobb. De återställer så mycket det går. Det ska vara en fin naturupplevelse att komma ut i skogen runt Sigtuna, oavsett om man tar sig ut på skidor, går, springer eller cyklar, säger Ulf Höglin.
Han pekar utmed kanterna på den färdiga bandelen där det som grävts upp återställts, till och med mossan har lagts tillbaka.
Vi närmar oss "stenkistan", ett parti där stenar som lutar hit och dit har lagts upp i ett långt hinder. Framöver, när det blir tävlingar för elitåkare, kommer de lätta vägarna att stängas av och hinder som stenkistan blir enda valet.
– Under vintern och våren kommer vi även att bygga fler så kallade "features", det vill säga olika trähinder, hopp, skruvar med mera, säger Fredrik Jonson och Ulf Höglin vars klubb har som ambition att sätta Sigtuna på kartan vad det gäller cykelsporter.
Utöver XCO-banan planerar de i anläggningen även en mountainbikeled mellan Uppsala och Sigtuna, en turistcykelled genom Sigtuna kommun, en teknikyta med vippbrädor och liknande samt en flowtrail. Nästa steg är att bygga en så kallad pumptrack för 7 miljoner kronor, men det projektet är inte finansierat än.
XCO-banan ska när den är klar i vår bli fem kilometer lång.
I skogen möter vi tävlingscyklisten Ulf Engman som tagit sig från Bålsta för att prova den del av banan som nu går att köra på.
– Jag tror det blir riktigt bra. Bandelen känns mycket teknisk och utmanande. Ihop med resterande delar som ska byggas tror jag att XCO-banan kommer bli helt suverän, säger Ulf Engman som kan tänka sig att komma tillbaka hit fler gånger för att cykla.
Ulf Höglin berättar att tanken är att XCO-banan, när allt är klart, ska knytas ihop med padelhallen och teknikytan nere vid den nya skolan. Där har även padelhallens ägare planer på att öppna ett kafé med en spolplatta för cyklar utanför.
– Flowtrailen kommer att byggas utmed en vanlig cykelbana till den nya skolan. Vi är övertygade om att fler barn kommer att ta cykeln till skolan om vi bygger en flowtrail just där, säger Ulf Höglin.