Förslaget berör 1 000 på Arlanda
En uppdelning och bolagisering av Luftfartsverket berör 1 000 anställda på Arlanda. Bland fackförbunden finns en oro för lägre löner och sämre anställningsvillkor när den statliga arbetsgivaren byts mot en privat.
Blir utredningens förslag verklighet delas de upp i två bolag, cirka 750 hamnar i flygplatsbolaget och mellan 250 och 300 i bolaget som ska ha ansvar för flygtrafikledning.
Peter Lennartsson är ordförande för fackförbundet ST:s avdelning inom flygledning. Han har inte gått igenom flygplatsutredningen, men en bolagisering har diskuterats generellt.
- Vi är inte emot att driva verksamhet i bolag. Det kommer fortfarande att starta och landa flygplan på våra flygplatser. Man får se till vilket syftet är med att bilda bolag, om det är för att få en bättre produkt till kunden eller för att göra en billigare produkt genom sämre avtal och löner, säger Peter Lennartsson.
Sven-Erik Olsson är ordförande för ST inom Luftfartsverket. Han företräder cirka 1 200 medlemmar (ej flygledare) på flygplatser runt om i landet.
- Välkomnar det gör vi väl inte, men vi ser att det är en väg vi antagligen måste gå. Verksamheten blir mindre transparent, i dag har vi total insyn i Luftfartsverket. På sikt blir det naturligt sämre avtal och löner, det är jag helt övertygad om, säger Sven-Erik Olsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!