Förslag om pendeltåg på Arlandabanan

Pendeltåg till Arlanda skulle kunna minska biltrafiken till flygplatsen och minska utsläppen. Arlanda Express bjuder nu in SL till diskussioner om att öppna Arlandabanan för SL-pendeln.

Sigtuna2008-04-21 19:03
Det här är ett av flera förslag för att Arlandabanan ska utnyttjas bättre.
I dag går det att ta SJ-tåget från Stockholm till Arlanda, eller Upptåget från Upplands Väsby. Men Arlanda Express vill ha en diskussion om att även den vanliga pendeltrafiken från SL (Storstockholms Lokaltrafik) ska kunna åka vissa turer till flygplatsen, i stället för till Märsta. Det skulle göra det möjligt för alla som bor i till exempel Solna, Sollentuna eller Rotebro att sätta sig på pendeln och komma till Arlanda utan att byta tåg.

- Jag vill föra fram tanken att göra det lättare att angöra Arlanda. Jag har försökt att ta upp det här många gånger med SL och bjudit in regeringen, men det har inte blivit så mycket av det. Nu hoppas jag att SL hör av sig, säger Per Thorstensson, vd Arlanda Express.
Men det blir inte gratis för SL. Arlanda Express vill ha 150 miljoner kronor för att låta SL, UL med Upptåget samt SJ för att de ska få köra på spåren och stanna vid stationerna på Arlanda för ett avtal på tre år.

Förutom det här förslaget finns ett par andra för hur man ska få fler Arlandaresenärer att välja tåget:
* Regeringen bör överväga att använda sin option att 2010 köpa loss Arlandabanan från den privata ägaren A-train. Det här föreslog i januari Carl Cederschiöld, tidigare moderat borgarråd i Stockholm och ansvarig för det så kallade Stockholmspaketet. Infrastrukturminister Åsa Thorstensson har sagt sig villig att diskutera frågan.
* SL:s pendeltåg bör förlängas förbi Märsta och sedan gå i en böj, den så kallade norra böjen, ned mot Arlanda. Förslaget har funnits med i diskussionen under många år.
Sigtunas kommunalråd Anders Johansson (s) säger att Arlanda Express öppning är "ett steg i rätt riktning", men protesterar mot att en del pendeltåg skulle vändas på Arlanda i stället för i Märsta.

- Vi kan inte acceptera färre tåg och lägre turtäthet till Märsta. Då är norra böjen ett bättre alternativ, säger Anders Johansson.
- Carl Cederschiöld mer rätt i att staten ska äga den här trafiken. Det krävs nog för att vi ska få en fram en mångfald av aktörer på Arlandabanan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om