UNT har tidigare rapporterat att Swedavia i en analys till regeringen kommit fram till att Bromma flygplats bör läggas ner och att kollektivtrafiken till flygplatsen behöver förbättras.
Nu har företagarorganisationen Stockholms handelskammare tagit fram en rapport som även den kommer fram till att samhällsnyttan blir störst om Bromma flygplats läggs ner.
– Vi ser att den kapacitet som Bromma erbjuder bör flyttas till Arlanda. För att det ska vara möjligt krävs först en ny rullbana som kan ge Arlanda högre kapacitet, särskilt för kommande elflyg, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Handelskammaren.
Enligt prognoserna i rapporten kommer flyget troligtvis att ha återhämtat sig från pandemins effekter i mitten av 2020-talet. Här spås också att elflyget kommer öka inom svensk inrikestrafik under andra halvan av 2020-talet.
– Om vi inte har kapacitet för den ökade mängd starter och landningar det medför kommer omställningen försenas – och det vore ödesdigert för klimatet och vår förmåga att göra flyget grönt. Arlanda kan med rätt investeringar växa till att bli ledande på gröna resor och Nordens ledande flygplats, anser Carl Bergkvist.
Stockholms handelskammare föreslår också att staten bör köpa Arlandabanan för att sänka priset på tågresor. Idag kostar en enkelbiljett mellan Stockholm och Arlanda 300 kronor.
Andra förslag i rapporten är en breddning av E4, utökad trafik med flygbussarna och att Roslagsbanan förlängs till Arlanda.