Förseningar hela dagen på Arlanda efter radarproblem
Trasig markradar, underbemanning i flygledartornet och tät dimma orsakade kraftigt reducerad flygtrafik på Arlanda på onsdagsmorgonen. Förseningar på som mest flera timmar blev resultatet.
Mats Genberg tog en liten tupplur.
Foto: Pelle Johansson
Första morgonen efter strejken - då drabbas flyget av nya problem. Förseningarna var under morgonen och förmiddagen i värsta fall upp till fyra timmar. Det handlade om plan från destinationer i Sverige, Baltikum och Nordeuropa, flygplan som inte släppts i väg från avreseorten eftersom Arlanda begränsade antalet landningar.
På Arlanda var det på morgonen fullt med väntande resenärer på sittbänkar, i kafeterior och på restauranger.
- När strejken är slut händer något annat. Det känns aldrig säkert med flyget. Jag skulle gärna välja allt annat än flyget om det fanns alternativ, säger Claes Andersson i kön till SAS på terminal 4.
Först blev han sittande i Karlstad i någon timme innan planet tilläts lyfta på morgonen. Förseningen gjorde att han missade anslutningen till Örnsköldsvik från Arlanda. Ett nytt plan skulle gå först mitt på dagen. Som plåster på såret fick han en matkupong på 75 kronor.
Ulla Bergström skulle resa till Umeå med barnbarnen på morgonen. Systrarna Emma och Elin Sjöwall, 4,5 och 3 år, fick gå på fik istället med mormor.
- Vi ska hälsa på gammelmormor i Umeå över dagen och resa tillbaka klockan fyra. Det blir inte så många timmar med henne nu, säger Ulla Bergström.
Resan har varit planerad i flera månader. De tar förseningen med jämnmod.
- Vi tar en stund för sig. Det är en nöjesresa det här.
Problemet med markradarn på Arlanda upptäcktes tidigt på morgonen, vid sextiden. Den började åter fungera vid klockan halv åtta.
Samtidigt låg dimma över flygplatsen under hela morgonen och förmiddagen. I flygtrafiktornet var två av tio flygledare borta.
Alla de här omständigheterna inträffade under den mest hektiska morgontrafiken. Flygplatsen lät endast fyra plan i timmen att landa, och tio plan att starta.
- Flygledarna sa att de satt som i mjölk, de såg inte bansystemet. Då fick bara ett plan i taget köra ute på bansystemet. Det är oerhört stränga krav på säkerhet vid sådana här händelser, säger Anders Stålhammar, informationschef flygtrafiktjänsten på LFV.
Ett par SAS-flygningar ställdes in under morgonen, till Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. Mitt på dagen var det full kapacitet på avgångarna med 40 starter i timmen, medan landningar var begränsade till 24 per timme, mot 40 normalt. Trafiken drogs fortfarande med förseningar på upp till en och en halv timme på avgångar och mellan en kvart och flera timmar på ankomster.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!