Runt Teatergrillen på Stockholmsgatan har skräp och sopor samlats på hög. De råa plankorna på fasaden vittnar om att här pågår en renovering. Eller gjorde. Sedan i juni står bygget still då ägaren väntar på att Vattenfalls elektriker ska komma och stänga av huvudströmbrytaren.
– Det här är mitt levebröd. De ska bara komma hit, öppna luckan och stänga av elen. Hur lång tid tar det? Två minuter? Men det händer ingenting. Ingenting. Man är helt maktlös. Jag kan inte göra någonting, säger han och slår ut med händerna, säger ägaren Toni Karim.
Han ville göra en restaurang i amerikansk diner-stil à la 50-60-tal och förhoppningarna var stora. Men elskåpet skulle hamna mitt i restaurangen och måste därför flyttas.
– Jag får inte röra brytaren eftersom det tillhör Vattenfall. Gör jag det blir det böter på hundratusentals kronor, säger han.
Han har ringt flera gånger och väntat i timmar i telefonkö till kundtjänst, bara för att få höra att han "inte kommit till en handläggare" och att det "inte tagits något beslut än".
Han skakar på huvudet och säger att han inte förstår varför det tar så lång tid.
Har du fått något svar någon gång?
– Nej. Häromdagen skrev de ”Ursäkta vi har långa handläggningstider just nu”. Men det hjälper inte mig. Be inte om ursäkt, kom och gör jobbet istället, säger han.
Under tiden fortsätter räkningarna komma, även från Vattenfall.
Ann-Marie Gelius, enhetschef på Vattenfall Distribution, säger att de skulle åkt ut till kiosken i oktober.
– Vi försökte få kontakt med kundens elinstallatör men lyckades inte och nu får vi svar att det inte finns någon abonnent på numret. Så vi har pausat ärendet, säger hon.
Varför de inte kontaktat ägaren direkt kan hon inte svara på.
Om man ringer till kundtjänst borde ju han ha fått det här berättat för sig. Han har ju fått höra att "något beslut är ännu inte taget"?
– Jag håller med dig om att han borde få det. Varför det inte gjorts, det törs jag inte säga, säger hon.
När Toni Karim får höra Vattenfalls svar blir han först arg.
– Det där är skitsnack. För tre veckor sedan när jag var i kontakt med dem var det ingen som sa att det var nerlagt. Jag skulle få vänta som alla andra, sa de.
Sedan mer bedrövad.
– De skiter i oss. Jag är som luft för dem, ingenting.
När UNT frågar om Vattenfall tänker hjälpa Toni Karim får vi svar att en handläggare ska kontakta honom.