– Det som hände i dag var att det var väldigt många resenärer, som kom väldigt långt innan till flygplatsen, säger David Karlsson, presstalesperson från Swedavia.
För att hinna med sina resor hade folk nämligen tagit flygplatsens uppmaningar om att komma i tid på allvar.
– Vår rekommendation är att man ska komma två, tre timmar innan avgång. I dag var det resenärer som kom 6, 8 timmar innan deras avgång, berättar han.
De extrema köerna bildades således av att många resenärer kom för tidigt till Arlanda. Tillslut valde flygplatsen att stänga av trafiken på vägen till terminal 5 av bland annat brandskyddskäl. Under lördagen stängdes den av två gånger för att få kontroll på köerna.
Men hur ska man tänka som resenär för att undvika kaos? Ni har ju uppmanat att man ska komma i god tid?
– Det är att man kollar med sitt flygbolag vad som gäller för sin resa, som när incheckning och bagageinlämning öppnar. Så vilka tider som gäller för flyget man reser med.
Har det hänt förut att ni stängt av?
– Jag vågar inte svara på det. Överlag efter pandemin har branschen stått inför extraordinära situationer, sådana som vi inte behövt hantera tidigare.
Ska man som resenär vara rädd att trafik stängs av igen?
– Det tycker jag inte. Det kommer bitvis vara ansträngd situation på Arlanda i sommar, men långt ifrån hela tiden.
Hur går ert arbete att få ner köer generellt?
– Det går inte tillräckligt snabbt. Men vi rekryterar så gott det bara går, och nästa vecka öppnar terminal 4. Förhoppningen är att öppnandet av en terminal till kan minska trycket på terminal 5.