Flera allvarliga olyckor på Arlanda
Cateringbilen stod parkerad på fel plats och fastnade i flygplanets vänstra vinge. För andra gången i sommar krockade i helgen ett flygplan med ett fordon på Arlanda.
- Det här är jätteallvarliga händelser. I det första fallet var det mer slump som gjorde att det inte blev någon allvarligt skadad. Vi vill inte ha den här typen av händelser på flygplatsen.
I helgen var ett passagerarplan från Viking Airlines på väg in till gaten med 150 passagerare ombord. Det var dimma, klockan var kring fyra på morgonen. På väg in mot gaten hade en cateringbil ställt sig på fel sida av en begränsningslinje. Bilen stod alltså inne på det som är flygplanens manöverområde, som minst 4,5 meter fel.
- Piloten fokuserade på dockningen och följde linjen som är målad på marken. De såg inte cateringbilen.
Planets vänstra vingspets fastnade i cateringbilens skåpdel. Efter en besiktning av skadorna drog fordonen isär sig och planet fortsatte in till gaten. Där släpptes passagerarna av, efter att ha fått vänta i omkring en halvtimme.
Den tidigare krocken utreds av Statens haverikommission. Helgens händelse kommer inte att granskas av haverikommissionen, utan utredas av LFV och eventuellt Luftfartsstyrelsen. Även polisen utreder händelsen, efter att LFV gjort en polisanmälan.
Efter ett par tidigare incidenter på Arlanda har flygplatsen sett över skyltning och ljussignaler på taxibanesystemet, där flygplan och fordon rör sig till och från banorna. För sommarens olyckor kan de förbättringarna ha haft mindre betydelse. I det första fallet kan missar ha uppstått i den visuella kommunikationen, det flygplatsspråk som består av handtecken. I helgens olycka tycks en bil helt enkelt ställt sig fel.
Kan inte flygtrafiktornet se om en bil står fel?
- Jag vet inte om man kan se det här området från tornet, men tornet har inte till uppgift att hålla koll på fordon i det här området. Det är piloten själv som ska hålla uppsikt, säger Claes Hagström.
Flygplanet som skadades i helgen, en MD-83, repareras av SAS Technical Services på Arlanda.
Tidigare händelser på Arlanda
25 juni 2007
Fraktplan från Cathay Pacific Cargo backade på en truck. Utreds av Statens haverikommission.
16 december 2002
Två passagerarplan med 26 respektive 29 passagerare ombord var tre meter från en krock ute på taxibanesystemet. Ena piloten upptäckte faran och hann bromsa. Haverikommissionen kritiserade i sin rapport Arlandas taxibanesystem, och krävde en översyn.
December 2001
Flygplan på väg mot startbanan fick bromsa tvärt för att undvika kollision med en personbil som körde på en korsande transportväg. Haverikommissionen kritiserade i sin rapport skyltningen och krävde bättre övervakning av fordon på flygplatsen.
22 november 1995
Brandbil kör in i flygplan från Transwede. Brandbilen ingick i en uppvaktning av ett brandbefäl som satt på planet och var på väg för att fira sin 50-årsdag. Åklagare lägger senare ned förundersökning om brott.
25 juni 2007
Fraktplan från Cathay Pacific Cargo backade på en truck. Utreds av Statens haverikommission.
16 december 2002
Två passagerarplan med 26 respektive 29 passagerare ombord var tre meter från en krock ute på taxibanesystemet. Ena piloten upptäckte faran och hann bromsa. Haverikommissionen kritiserade i sin rapport Arlandas taxibanesystem, och krävde en översyn.
December 2001
Flygplan på väg mot startbanan fick bromsa tvärt för att undvika kollision med en personbil som körde på en korsande transportväg. Haverikommissionen kritiserade i sin rapport skyltningen och krävde bättre övervakning av fordon på flygplatsen.
22 november 1995
Brandbil kör in i flygplan från Transwede. Brandbilen ingick i en uppvaktning av ett brandbefäl som satt på planet och var på väg för att fira sin 50-årsdag. Åklagare lägger senare ned förundersökning om brott.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!