Den höga omsättningen av personal är ett problem i hemtjänsten i många kommuner.
Är det inte viktigt med kända ansikten?
– Jo, kontinuiteten är viktig. Det ökar tryggheten och kvaliteten att få träffa samma personal. Det här problemet har lyfts i jättemånga år, svarar Ann-Catrin Johansson på Socialstyrelsen.
I Socialstyrelsens jämförelser får hemtjänsten i Sigtuna låga betyg. Men mätningen gjordes innan bolagen Olivia hemomsorg och Adeo Care tog över. Kommunen har gjort en mätning som visar på ett liknande resultat.
Varje hemtjänsttagare i Sigtuna kommun fick 2020 hjälp av i snitt 15 olika personer under en tvåveckorsperiod. Det är en förbättring jämfört med 2019 då snittet var 18. Trots det ligger kommunen bland de fem sämsta i Stockholms län.
Att en hemtjänsttagare säger att han fått besök av 70 personer kommenterar Ann-Catrin Johansson så här:
– Oj, 70 personer! Det är kommunerna som rapporterar in. Vi har inte sagt vilka två veckor de ska mäta. Vi har fått uppgifter mellan 7 och 23 i hela Sverige, men då är mätperioden två veckor inte nio månader. Fast jag tror att kommunerna är ganska måna om att rapportera in rätt siffror.
Att omsättningen är stor i hemtjänsten bekräftas av andra brukare och personal.
– Det blir allt fler timvikarier. Många som kan jobbet slutar. Ett stort problem är att Olivia har en stor andel vikarier som inte är utbildade undersköterskor, vilket är sårbart för de äldre. Det verkar jättesvårt att rekrytera utbildad personal eftersom det tyvärr blivit mycket sämre inom hemtjänsten sedan kommunens tid, säger en anställd.
Ibland får vikarieomsättningen förödande konsekvenser. Bland annat fick en person sluta efter att det begåtts stölder av mediciner och värdesaker. Även ur smittskyddssynpunkt är det för många som besöker de äldre och multisjuka.
– Ju fler som går mellan oss, desto större är ju risken för att vi blir smittade av något, säger Benjamin Wallin.
Han poängterar att vissa gör ett mycket bra jobb, men att flera av dem slutat.
– Jag skulle önska att kommunen följde upp mer hur bolagen sköter sig. Jag har tur som kan tala för mig själv, men många är ju dementa eller känner inte till sina rättigheter.
Åsa Walderik, vd på Olivia hemomsorg, svarar att siffran 70 "är högre än totalt antal anställda vid varje verksamhet. Vi har en personalomsättning som speglar hemtjänst överlag."