Fast i lägenheten – på grund av personalbrist

Hemtjänsttagaren Benjamin Wallin kan på grund av stor personalomsättning i hemtjänsten få svårt att komma ut från sin lägenhet.

Benjamin Wallin är orolig nu när den som kan montera ihop hans elrullstol har slutat. Jag har inte fått något svar på hur jag ska kunna ta mig ut från min lägenhet, säger han.

Benjamin Wallin är orolig nu när den som kan montera ihop hans elrullstol har slutat. Jag har inte fått något svar på hur jag ska kunna ta mig ut från min lägenhet, säger han.

Foto: Maria Lindblom

Sigtuna2021-03-08 07:00

I fredags slutade en av två anställda som hittar till hans förråd och som vet hur hans el-rullstol monteras ihop.

– Jag har skrivit till Olivia hemomsorg för att höra om de kan lära upp någon ny person, men har inte fått något svar, säger Benjamin Wallin, 62, som var med om en trafikolycka i Thailand 2011 och därefter drabbades av infektioner som ledde till bland annat amputering av ett ben.

undefined
Det här är den enda "hissen" som finns i höghuset. I entrén är det förbjudet att ställa rullstolar, därför måste någon hämta rullstolen och montera ihop den varje gång Benjamin Wallin behöver gå ut.

Till saken hör att det inte finns någon hiss i hans hus. En så kallad stolhiss kör istället Benjamin nerför en brant och smal stentrappa från tredje våningen till entrén.

– Jag har försökt att få ställa en av mina rullstolar på entréplanet, men har fått nej från HSB. Det vore bra om hemtjänsten slipper släpa rullstolen från förrådet och montera ihop den varje gång jag ska någonstans.

Bakgrunden till beslutet är att det är brandfarligt att förvara barnvagnar eller rullstolar i entrén.

– Det kan jag förstå. Därför ansökte jag sedan om att få sätta upp en brandsäker vägg som jag kan låsa in rullstolen bakom, men det har de också sagt nej till.

Därför är Benjamin Wallin helt beroende av hemtjänsten.

– Redan tidigare har det varit svårt att komma ut. Man måste ansöka om ledsagare hela fyra dygn i förväg. Eftersom jag går på många läkarbesök så slår det nästan aldrig fel: Så fort jag har bokat ledsagning dimper en kallelse för läkarbesök ner i brevlådan och sjukvårdstiderna går inte att boka om.

undefined
Benjamin Wallin är orolig nu när den som kan montera ihop hans elrullstol har slutat. Jag har inte fått något svar på hur jag ska kunna ta mig ut från min lägenhet, säger han.

UNT har tidigare skrivit om personalomsättningen- och kvaliteten i hemtjänsten. Personal och brukare har också larmat om misstänkt fusk med tidrapportering

– Det som drabbar mig nu är en konsekvens av att folk slutar. Jag är orolig över att inte kunna komma ut framöver, men också över att det ska ske en olycka. En gång flög hjulet av från rullstolen, andra gånger har orutinerade personer glömt att fälla ut stödhjulen i bak. Då räcker det att man lutar sig lite mot ryggstödet så slår rullstolen runt.

UNT har sökt Olivia hemomsorg för att få svar på om de ska utbilda någon ny person och varför ledsagning måste beställas fyra dagar i förväg. Bolagets vd Åsa Walderik svarar i ett mejl:

"Kommunen gör en bedömning av vilken omfattning av insats den enskilde personen behöver. Vårt uppdrag är att verkställa den omfattningen. Ju tidigare vi kan planera insatserna ju säkrare är att vi kan matcha insatsen och kompetensen mot kundens önskemål."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!