Grannarna varnar för farlig väg – vill se förändringar

Väg 898 i Märsta skapar oro bland flera av invånarna. Efter en olycka 2018 vill man se en förändring genom övergångsställen och en hastighetssänkning från 70 till 50 kilometer – men Trafikverket i region Stockholm gör en annorlunda bedömning.

Liliane Wåhlin som har sina fem hästar i stallet på Lorenzos tomt. Här tillsammans med hästen Ziggy. Hon uttrycker också ett starkt obehag vad gäller väg 898, i synnerhet när hon ska korsa vägen med hästarna.

Liliane Wåhlin som har sina fem hästar i stallet på Lorenzos tomt. Här tillsammans med hästen Ziggy. Hon uttrycker också ett starkt obehag vad gäller väg 898, i synnerhet när hon ska korsa vägen med hästarna.

Foto: Anna Bredberg

Sigtuna2023-03-14 17:00

Norr om Märsta i Sigtuna kommun känner flera av invånarna en stark oro. Anledningen är den upplevda trafikfaran på väg 898 vid busshållplatsen längs Västra Bangatan. Därför planerar man nu att överklaga till länsstyrelsen i hopp om att en förändring ska ske och göra området tryggare.

undefined
Vi möter Lorenzo Garcia Mendez hemma hos honom i Märsta angående väg 898 vid busshållplatsen Västra Bangatan. De boende anser att den utgör en fara.

På den stora gården längs med Västra Bangatan träffar UNT Lorenzo Garcia Mendez. Han har ägt gården sedan 1995. Vi träffar också Liliane Wåhlin som tillsammans med sin dotter hyr ett stall med fem hästar.

Båda uttrycker ett starkt obehag när de ska köra ut från gården eller korsa vägen där hastigheten är 70 kilometer i timmen. Både bilar, lastbilar och bussar trafikerar där. Den saknar även övergångsställe och fartkameror.

– Det är väldigt läskigt när vi kör ut härifrån och ska svänga över vägen mot Märsta och det kommer dundrande bilar i full fart. Även när vi ska leda hästarna över vägen är risken för olycka överhängande, trots att vi har reflexer på oss, säger Liliane Wåhlin medan hon klappar hästen Ziggy.

undefined
Liliane Wåhlin som har sina fem hästar i stallet på Lorenzos tomt. Här tillsammans med hästen Ziggy. Hon uttrycker också ett starkt obehag vad gäller väg 898, i synnerhet när hon ska korsa vägen med hästarna.

Under sommaren 2018 uppstod en farlig trafiksituation på väg 898 precis framför Lorenzo Garcia Mendez hus berättar han.

Då ska en personbil som körde ifrån huset kolliderat med en motorcykel som körde i hög hastighet. Båda förarna ska ha klarat sig utan några allvarliga skador, men det har även skett flera incidenter där bilar hamnat i diket, enligt Märstaborna.

– I dag när det snöar är det farligt men olyckan 2018 inträffade mitt under en ljus sommardag. Det känns väldigt läskigt, säger Liliane Wåhlin. 

undefined
2018 skedde en olycka utanför Lorenzo Garcia Mendez hus.

Efter olyckan ville de boende att hastigheten skulle sänkas från 70 till 50 kilometer i timmen på vägen. Lorenzo Garcia Mendez menar att den upplevda trafikfaran vid busshållplatsen, där ungdomar, barn och äldre passerar, beror på avsaknad av ett övergångsställe.

– Frågan som vi driver är att få hastighetsskylten på 50 kilometer flyttad 500 meter till busshållplatsen och skaffa ett övergångsställe, och eventuellt att få trafikkameror, vilket skulle vara en effektiv lösning eftersom människor skulle sakta ner, säger Lorenzo Garcia Mendez.

undefined
Lorenzo Garcia Mendez visar de dokument och förslag på förändringar med vägen som sträcker sig precis utanför hans fastighet.

Det är Länsstyrelsen i samrådan med Polisen och Trafikverket som fattar beslut om hastigheterna utanför tättbebyggda områden. I sina beslut tittar man bland annat på faktorer som trafikmiljö, olycksstatistik och remissyttranden.

Enligt Victor Engström på avdelningen för åtgärdsplanering på Trafikverket i region Stockholm har man för närvarande inga planerade åtgärder för väg 898. Anledningen är att man bedömer att bristerna inte är tillräckliga för att motivera en förändring.

– För tillfället arbetar vi med att åtgärda andra platser som vi bedömer som mer trafikosäkra. Vad gäller trafiksäkerhetsåtgärder prioriteras främst tätorter där det finns mycket människor och fler målpunkter (eller platser) som de rör sig emellan. Övergångsställen är ingen trafiksäkerhetsåtgärd, det är en framkomlighetsåtgärd, säger Victor Engström.

Vidare menar han att man bedömer risken för svåra olyckor på väg 898 är för låg för att man ska placera fartkameror.

– På frågan om en fartsänkning är bashastigheten 70 kilometer på landsbygden. Ansvaret ligger alltid på föraren, och när trafikanter överträder tillåtna hastigheter är det i första hand en fråga för polisen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!