Flygsimulator förenklar elevernas jobb

Flygmekanikerutbildningen på Arlandagymnasiet såg en nedgång i antalet elever på grund av coronapandemin. Men nu lyfter den igen, delvis på grund av en uppgradering: en flygsimulator. Nu vill skolan även starta en yrkeshögskoleutbildning till flygtekniker.

Läraren Tord Löfgren med eleverna Abdirahman Adow, Ubax Gedi och Idiris Nuradin.

Läraren Tord Löfgren med eleverna Abdirahman Adow, Ubax Gedi och Idiris Nuradin.

Foto: Jeanina Santiago

Sigtuna2023-05-07 18:00

Totalt 138 gymnasieelever från hela landet pluggar på flygmekanikerutbildningen på Arlandagymnasiet i dag. 19 av dem är kvinnor. Utbildningen startades i Uppsala 2008 med 28 elever per årskull. När den lades ner i Uppsala tog Sigtuna kommun över 2017. Nu har utbildningen 56 elever per årskull.

Intresset har ökat efter pandemin, och efter att bristen på flygmekaniker uppmärksammades av media. Ett annat lockbete är en flygsimulator som kom i december 2022.

– Fördelen med den är att elever får förståelse för hur flyget funkar på riktigt, säger Johan Willgard, programledare på skolans flygteknikutbildning.

– Ett riktigt flygplan med dess funktioner kostar mycket att ha igång och göra tester på. Dessutom finns stora säkerhetsrisker med det. Cockpiten är ju fullsmockad med olika knappar och man måste lära känna funktionen på dessa. Flygplanet har också dyra system som man måste vara försiktig med, säger läraren Abed Aslan. 

undefined
I cockpiten – en flygsimulator av Airbus A320. "Den simulerar Malmö flygplats, och vi får flyga en kort sträcka, till Köpenhamn”, säger Abed Aslan, flygtekniker och en av Arlandagymnasiets lärare.

Med datorns hjälp simuleras alla möjliga fel som piloter och mekaniker kan råka ut för, som motorbrand eller fågelkollisioner.

Det är en onsdagsförmiddag då Johan Willgard visar upp skolans lokaler i SAS-hangar vid Arlanda. För att komma in går man genom en säkerhetskontroll, som liknar den på själva flygplatsen. Inne i anläggningen står gula fordon: Swedavias terminalbussar, traktorer och snöröjningsfordon. 

undefined
"Utbildningen är unik genom att vi finns vid Sveriges största flygplats," säger Johan Willgard, programledare.

– Här görs allt underhåll på Swedavias fordon. Och i hangarerna tar man in flygplan på nätterna för underhåll och service, säger Johan. 

I byggnaden finns flera salar med olika verktyg, motorer och propellrar.

I en rymlig hangar med utsikt mot Arlandas flygledartorn och terminal står skolans stora flygplan.

undefined
Simon Carlsson inspekterar returhydraulfiltren i hjulbrunnen. Han coachas av läraren Joakim Wallgren.

– Det är en MD-80, en äldre modell av trafikplan som inte längre flyger i Europa.

Vid stjärtpartiet meckar en grupp elever. Lärlingen Simon Carlsson står i ett annat trångt utrymme, flygplanets hjulbrunn, och inspekterar hydraulfiltren. 

– Utbildningen är roligare än vad jag hade förväntat mig, säger Simon glatt.

undefined
Eisam Shalash vid utrymmet för flygplanets APU, en liten jetmotor som förser flygplanet med el, luft och hydraultryck när de vanliga motorerna inte är igång och när flygplanet inte är kopplat till markström.

Ubax Gedi övar på en service check på ett annat flygplan, en Airbus 320 Neo. 

– Jag lär mig något nytt hela tiden, säger hon. 

Johan Willgard berättar att skolan nu siktar ännu högre: att kanske kunna erbjuda flygteknikerutbildning år 2024. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!