Totalt 138 gymnasieelever från hela landet pluggar på flygmekanikerutbildningen på Arlandagymnasiet i dag. 19 av dem är kvinnor. Utbildningen startades i Uppsala 2008 med 28 elever per årskull. När den lades ner i Uppsala tog Sigtuna kommun över 2017. Nu har utbildningen 56 elever per årskull.
Intresset har ökat efter pandemin, och efter att bristen på flygmekaniker uppmärksammades av media. Ett annat lockbete är en flygsimulator som kom i december 2022.
– Fördelen med den är att elever får förståelse för hur flyget funkar på riktigt, säger Johan Willgard, programledare på skolans flygteknikutbildning.
– Ett riktigt flygplan med dess funktioner kostar mycket att ha igång och göra tester på. Dessutom finns stora säkerhetsrisker med det. Cockpiten är ju fullsmockad med olika knappar och man måste lära känna funktionen på dessa. Flygplanet har också dyra system som man måste vara försiktig med, säger läraren Abed Aslan.
Med datorns hjälp simuleras alla möjliga fel som piloter och mekaniker kan råka ut för, som motorbrand eller fågelkollisioner.
Det är en onsdagsförmiddag då Johan Willgard visar upp skolans lokaler i SAS-hangar vid Arlanda. För att komma in går man genom en säkerhetskontroll, som liknar den på själva flygplatsen. Inne i anläggningen står gula fordon: Swedavias terminalbussar, traktorer och snöröjningsfordon.
– Här görs allt underhåll på Swedavias fordon. Och i hangarerna tar man in flygplan på nätterna för underhåll och service, säger Johan.
I byggnaden finns flera salar med olika verktyg, motorer och propellrar.
I en rymlig hangar med utsikt mot Arlandas flygledartorn och terminal står skolans stora flygplan.
– Det är en MD-80, en äldre modell av trafikplan som inte längre flyger i Europa.
Vid stjärtpartiet meckar en grupp elever. Lärlingen Simon Carlsson står i ett annat trångt utrymme, flygplanets hjulbrunn, och inspekterar hydraulfiltren.
– Utbildningen är roligare än vad jag hade förväntat mig, säger Simon glatt.
Ubax Gedi övar på en service check på ett annat flygplan, en Airbus 320 Neo.
– Jag lär mig något nytt hela tiden, säger hon.
Johan Willgard berättar att skolan nu siktar ännu högre: att kanske kunna erbjuda flygteknikerutbildning år 2024.