Eleverna tycker om nya Sätunaskolan
Klättervägg, trådlöst internet och interaktiva skärmar i stället för svarta tavlor. Den nyinvigda Sätunaskolan är utformad för pedagogisk spontanitet.
Mikael Sjöberg, Jenny Westin och Caroline Larsson går på Sätunaskolan.
Foto: Robert Johansson
En glittrande stjärnhimmel möter den som går uppför trapporna till övervåningen i Sätunaskolan i Märsta. Stjärnbilderna överensstämmer helt med originalet, världsrymden, och stjärnorna lyser med olika styrka, precis som i verkligheten. I korridorerna luktar det målarfärg och ännu har inte de sista konstverken kommit på plats. Kaksmulor ligger kvar på sofforna efter gårdagens stora invigning då uppåt tusen nyfikna besökare ville fira den nya skolan. På måndagen inledde låg- och mellanstadieeleverna sin tredje vecka i helt nybyggda lokaler.
- Flytten var ett hektiskt jobb. På fredagen packade vi 800 kartonger i den gamla skolan, på måndagen packade vi upp och sen kom eleverna på tisdagen, säger skolans rektor Carols Sjödin. Hennes nya arbetsrum ligger tillgängligt precis intill den stora ljusa matsalen.
- Man sitter mycket närmare varandra här. Det är så roligt att sitta och arbeta och så plötsligt hör man en litet "heej" från någon elev som hittat hit, berättar hon.
Små samlingsutrymmen för spontanlektioner finns överallt: på skolgården finns bänkar med bord, övre trapphallen mjuka soffor. Arkitekterna Metod arkitekter i Uppsala har tänkt till för att skapa en flexibel och pedagogisk skolmiljö. Klassrummen är avdelade med skjutdörrar så att stora salar kan skapas, skolgården är planerad för att utveckla barnen motoriskt. I hela huset finns trådlöst internet och elevuppsättningar med bärbara datorer att låna.
- Vi har inga kartor i klassrummen längre, man kan helt enkelt gå in på Google earth, berättar rektorn Carola Sjödin.
I varje klassrum finns så kallade "cleverboards", interaktiva skrivtavlor som läraren kan använda som whiteboard men också som en dataskärm med allt vad det innebär.
- Man kan till exempel titta på You Tube på lektionerna, till exempel historiska tal, säger Carola Sjödin.
Rullgardinsliknande världskartor, svarta tavlor och pekpinnar känns långt borta. I klass fyra pågår en livlig geografilektion, men när tolvåriga Chris Arnoldsson börjar visa hur cleverboarden fungerar blir det tyst i klassrummet och han har full uppmärksamhet.
- Det känns jätteroligt, man ser att eleverna tycker om det här nya också. Ett sådant här verktyg i klassrummet är spännande, jag hoppas verkligen att jag kommer att använda det mycket, säger klass föreståndaren Therese Hedberg. Hon tycker att en annan positiv effekt med de nya skollokalerna är att alla kommer närmare varandra. Den tidigare skolan hade bara en våning och bredde i stället ut sig. Varje klass hade sitt eget kapprum och sin egen ingång. Nu passerar lärare och elever varandra på ett naturligt sätt. En klass är precis på väg till matsalen på ett led medan läraren försöker lugna dem.
- De här eleverna är inte vara att leva i korridorer, förklarar Carola Sjödin.
Jenny Westin, Caroline Larsson och Mikael Sjöberg går i sexan och sitter i matsalen och äter köttbullar med lingon. De gillar sin nya skola, även om de inte tyckte det var något fel på den gamla utom att den var lite sliten.
- Vårt klassrum är jättestort och det är bra att det byggde en basket-fotbollsplan, säger Mikael Sjöberg.
- Men det är nästan för fint, inte en repa någonstans, säger jenny Westin.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!