"Det ska inte kunna hända"

Flygledarna på Arlanda har funderat mycket kring sin yrkesroll de senaste två veckorna.— Vi har pratat om olyckan i Tyskland varje dag, säger flygledaren Stefan Taube.

Sigtuna2002-07-12 00:01
Haveriutredningen efter flygplanskollisionen i Tyskland är visserligen inte klar. Men från de tidiga spekulationerna kring den ryske pilotens agerande, har uppmärksamheten allt mer kommit att riktas mot vad som egentligen hände hos flygledningen i Zürich.
På Arlanda har händelsen varit det stora samtalsämnet de senaste två veckorna.
Kanske framförallt bland flygledarna på flygkontrollcentralen.
— Vi tog upp det vid en genomgång samma dag som det inträffade. Och vi har pratat väldigt mycket runt hur det kunde hända, säger Stefan Taube, flygledare vid flygkontrollcentralen på Arlanda.
Hans kollega Katarina Sundquist nickar instämmande.
— Något sådant här ska bara inte kunna inträffa med de säkerhetssystem som finns, säger hon och fortsätter:
— Vi får mycket frågor just nu kring olyckan, men tyvärr har man ju inga svar. Inte annat än att det måste ha varit en serie av misstag som har begåtts på olika håll.

Enormt ansvar
Både Stefan och Katarina medger att de har funderat mycket kring sin yrkesroll sedan flygkatastrofen. På det enorma ansvaret.
— Men det fungerar egentligen inte att tänka på det sättet. Det är mycket ansvar i vårt yrke, men jag känner mig inte tyngd av det, säger Stefan och fortsätter:
— Visst uppstår det situationer där något skulle kunna hända, men med våra säkerhetssystem kommer varningarna på ett tidigt stadium. Och i besvärliga lägen är vi alltid två flygledare.
Den danske flygledaren som tjänstgjorde i Zürich när de två planen kolliderade var ensam vid tillfället. I dag är han svårt chockad och vårdas av läkare. Katarina Sundquist lider med sin kollega:
— Stackars människa. Och visst har jag någon gång funderat på om det skulle ha kunnat vara jag i hans situation. Samtidigt är det väldigt svårt att tro att felet bara skulle ha begåtts på ett enda ställe och av en enda person.

Vill inte spekulera
Den danske flygledarens första order till det ryska planet att ändra höjd ska ha kommit 44 sekunder före kollisionstillfället.
— Det känns som kort tid, men det beror mycket på vilken flyghastighet planen har, säger Stefan Taube, som vill akta sig för att spekulera i orsaker till katastrofen:
— Allt jag har att gå på är tidningsuppgifter och jag ser dagligen direkta felaktigheter i rapporteringen. Det har också gjort att man har haft svårt att bearbeta den här händelsen. Det får helt enkelt vänta tills alla fakta har kommit fram.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om