I början av januari stängde museet Arlanda Flygsamlingar som sedan 60-talet har hållit till i en hangar på flygplatsen. Samlingarna, inklusive ett 30-tal flygplan, ska nu monteras ner och forslas till ett magasin i Rosersberg. Bakgrunden är att Swedavia, som äger hangaren, sagt upp hyresavtalet då lokalerna behövs till annan verksamhet på flygplatsen.
– Man brukar säga att museet är Arlandas bäst bevarade hemlighet. Det byts nu från presens till imperfekt, säger Jan Forsgren, en av föreningen Arlanda flygsamlingars vänners ideella krafter som brukar visa samlingarna.
Sista dagen museet höll öppet kom 800 besökare. Rekordet från 2018 är på 2 500 besökare under en dag. Det är en bred skara intresserade som besökt museet, berättar Jan Forsgren, allt från flygingenjörer till pensionärer. Den största grupp han visat kom från Försäkringskassan i Norrbotten.
– Flygplan är döda ting. Vad de kan göra är ointressant. Det man vill höra är historierna om hur de använts, i vilket syfte och av vem, säger han.
Som exempelvis samlingens största maskin, en Lodestar 1943 från USA, som körde kurirtrafik under andra världskriget och därefter charter på 50-talet.
På den tiden tog resan till Mallorca 15 timmar och biljettpriset avgjordes av passagerarens vikt. Här finns också en skalmodell av Emanuel Swedenborgs vision om en "maskin som skulle flyga i vädret" från 1716 och nosen från flygplanet som kraschade i Gottröra 1991, som gick till historien eftersom alla ombord överlevde.
– Jag har aldrig varit med om att någon tappat intresset och gått, säger Jan Forsgren.
I nästa vecka börjar samlingarna monteras ner och transporteras över till det förråd i Rosersberg där de tills vidare ska förvaras. Arkivet med exempelvis flygplansritningar flyttas däremot till Järnvägsmuseet i Gävle.
Men när samlingarna åter kan visas upp igen för allmänheten är oklart. Enligt Kjell Åström, projektledare vid Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM), som förvaltar samlingarna, hoppas man kunna öppna ett nytt museum inom tre till fem år och det i Stockholmsområdet. Men det kan bli svårt att hitta en lämplig lokal.
– Det gäller att hitta en lokal med stor port så att man kan få in stora flygplan. Och lokalen måste vara helt öppen och inte ha pelare. Det är en av utmaningarna vi har, säger han.