Envirotainer är världsledande inom flygtransporter av kylda läkemedel. De tillverkar och transporterar kylcontainrar åt läkemedels- och bioteknikföretag.
– Under pandemin har det varit väldigt hektiskt från och till för oss, berättar företagets kommunikationschef Mattias Isaksson.
Förra våren vändes hela flygfraktindustrin upp och ner. Tidigare gick cirka 60 procent av frakten på passagerarflyg och 40 procent på rena fraktflyg. Nu är det tvärtom. Det mesta går på fraktflyg eftersom många passagerarflyg står på marken.
På grund av de färre flygavgångarna uppstod även en stor kapacitetsbrist inom transporter för kylda läkemedel i april 2020. Och framåt nyår ökade behovet av den här typen av transporter.
– Ökningen kom redan innan något vaccin blivit godkänt eftersom vaccinen först skulle testas runtom i världen. Men då var det i mindre kvantiteter, säger Mattias Isaksson.
Har ni fått ihop logistiken ändå?
– Ja, det har trots allt fungerat bra. Det har varit väldigt hektiskt från och till, men vi missade inte en enda order under 2020. Den här veckan har vi också presenterat en ny uppfinning, en revolutionerande ny typ av kylcontainer som våra utvecklare i Rosersberg tagit fram.
Nu kan det handla om flera miljoner vaccindoser per transport.
Fram till i dag har Envirotainer transporterat cirka 100 miljoner doser vaccin mot covid-19, utöver alla sina vanliga läkemedelstransporter.
– Mycket vaccin transporteras inom länder på lastbilar, men mellan kontinenterna är det flyg som gäller, säger Mattias Isaksson.
Eftersom vaccinet blir gammalt om restiden är för lång så kan det inte transporteras till sjöss. Sjötrafiken har under pandemin dessutom haft stora problem med förseningar då många containrar blivit kvar i fel delar av världen.
Har ni inte drabbats av containerproblem?
– Tidigare var det lättare att få hjälp från flygbolagen som även flög våra containrar tillbaka. Nu har vi istället löst det genom att öka våra envägstransporter och vi transporterar tillbaka själva mer till havs, något som förändrat branschen en del.
På Tallbacksgatan, i det stora arbetsplatsområdet logistik Stockholm Nord i Rosersberg, arbetar cirka 130 personer av Envirotainers 320 anställda. Här bygger och utvecklar de containrar som både kan kyla ner eller värma upp innehållet. Företaget är mest inriktat på läkemedel som behöver vara ”kylskåpskalla” med temperaturer mellan +2-8 grader men vissa även ner till -20 grader. Pfizer (vars vaccin kräver cirka -70 grader eller kallare) har egna kyltransporter åt sitt vaccin.
Utöver fabriken i Rosersberg har Envirotainer också ett huvudkontor i Sollentuna, ett 50-tal stationer i världen och tre regionalkontor i Dallas, Frankfurt och Singapore.
När vaccinen mot covid-19 blev godkända, hade de ett försprång jämfört med andra i branschen. Att få fram containrar snabbt samt länders olika restriktioner och regler har varit de största problemen, samtidigt godtas inga förseningar eftersom vaccinen blir obrukbara efter en tid.
– Men vi har haft en fördel av att ha gjort det här de senaste 30–35 åren. Vi har redan ett stort nätverk och många containrar. Så när det kommer beställningar på exempelvis 3 miljoner doser covid-19 vaccin så har vi klarat av det, även om det förstås har varit mycket stressigt ibland under pandemin, säger Mattias Isaksson.