Datorfel orsakade totalstopp i flyget
I tre timmar låg all flygtrafik nere i hela mellersta och norra Sverige. Ett datorfel på flygkontrollcentralen på Arlanda fick flygledarnas skärmar att i stort sett slockna. Händelsen ska nu utredas på flera håll.
— Det har aldrig gått ner totalt förut, säger Kimmy Bech, chef för flygkontrollcentralen, ATCC, på Arlanda.
Ett datorfel, är den förklaring Kimmy Bech ger en stund efter det att flygtrafiken kommit igång igen.
— Det är 200 datorer som är sammankopplade. I en av datorerna har det blivit ett fel
.
ATCC inleder nu en egen utredning om det som hände. Luftfartsverket centralt gör också en utredning, liksom Luftfartsstyrelsen och underhållsleverantören Eltel. Det nya flygkontrollsystemet Eurocat 2000 har använts i drygt ett år, efter flera års förseningar på grund av att systemet inte höll måttet. Tyder det här på något allvarligt fel i systemet som man missat?
— Nej, de här systemen är så komplexa, så helt felfritt kan det aldrig bli. Men vi har ett back up-system, ett reservsystem och vi går in på olika checklistor så fort något händer, säger Kimmy Bech.
— Det blev aldrig farligt, det var aldrig någon risk för flygsäkerheten, säger han.
:För de 30 flygledarna på flygkontrollcentralen blev det inget roligt förmiddagspass. Vid kvart över tio började informationen på skärmarna bete sig underligt. Omedelbart drogs reservsystemet igång, och alla starter stoppades på Arlanda och på samtliga flygplatser från Jönköping och norrut. Samtidigt fick alla flygplan som var på väg in i luftrummet vända och landa på andra flygplatser. Landvetter, som tillhör området för flygkontrollcentralen i Malmö, fick ta emot en hel del plan.
De flygplan som var i närheten av sin destination fick landa med hjälp av reservsystemet. Inne på flygplatserna blev det väntan som gällde för resenärer och de som skulle möta ankommande passagerare.
Pelle och Karin Ordéus från Svartbäcken i Uppsala var på väg till Florens med sina föräldrar för semester. De slog sig ner på det svala golvet i den allt mer klibbigt varma avgångshallen på terminal 5 och vilade helt lugnt.
— Det är otur att det händer just när vi ska flyga, eftersom de säger att det aldrig hänt förut, sa Karin Ordéus.
— Det hade varit bättre om det hänt på vägen hem istället, sa Pelle Ordéus.
I informationsdisken fick Ia Roth god användning av sitt leende när hon mötte frågande resenärer och utländska besättningar som undrade vad som stod på. Flygplatsen är stängd, "shut down" var det enda svar hon kunde ge.
— Man vet ju ingenting, man kan inte säga någonting.
På flygkontrollcentralen lyckades omstarten av systemet och vid 13.15 fungerade allt igen. Det första planet kom i luften strax före halv två. Till en början användes flygplatsens kapacitet endast till 60 procent, men senare på eftermiddagen kunde avgångar och landningar ske som vanligt. Däremot drogs trafiken med stora förseningar. Ett 50-tal flygningar ställdes också in.
— Vi kan flyga ikapp, så i imorgon bör vi inte ha några följdverkningar i flygtrafiken, säger informationschefen på Arlanda, Jan Lindqvist.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!