Stress och oro för att köra på någon eller köra av vägen när det är mörkt ute. Det är följden av att flera av Transdevs bussar har dåliga lysen. Sju busslinjer berörs av problemet.
– Ja, många bussar har så dåliga lysen att man knappt ser vägkanten när det är mörkt ute. Det känns inte alls bra att ha så dålig sikt, säger en chaufför, som är rädd att förlora jobbet om han klagar och därför inte vill ha med sitt namn i tidningen.
Skyddsombuden har skickat in en begäran till Arbetsmiljöverket om föreläggande eller förbud att köra dessa bussar under dygnets mörka timmar på vägar utan gatubelysning. De vill ha en inspektion där representanter från företaget och någon säkerhetsexpert åker med en buss kvällstid.
”Arbetsgivaren tar inte förarnas rädsla och oro allvar. Många gånger blir föraren tvungen att köra på ren gissning”, skriver skyddsombudet bland annat till Arbetsmiljöverket.
När ett arbetsmiljöproblem uppmärksammas är arbetsgivaren skyldig att svara på skyddsombudens skrivelse. Men något svar har efter flera veckor inte kommit från Transdev.
Däremot svarar Gasha Hoshyar, driftchef på Transdev, när UNT ringer.
– Alla bussar är godkända på både VDL som tillverkat bussarna, och av besiktningen.
Så det är inte dålig sikt på kvällarna?
– Men de är godkända, vi har kollat upp det och de är godkända. Om de är godkända då måste man lita på det, svarar Gasha Hoshyar, som säger att företaget inte har för avsikt att agera i frågan.
En annan chaufför som UNT talar med säger att alla, från chaufförer till verkstäder och chefer, är medvetna om att lysena på de nya VDL-bussarna är för svaga, men att företaget inte gör något eftersom bytet av lysen på 70 bussar skulle bli för dyrt.
Hur kommer det sig att bussarna godkänts i besiktningen då?
– Bussarna har godkänts av Transportstyrelsen från början. Sedan säger de på fordonsbesiktningen att de bara kollar om bussarna bländar andra trafikanter, inte hur långt fram vi kan se, säger en chaufför.
Han tycker också att det är obehagligt att köra bussarna utanför tätbebyggda områden.
– De borde sätta in andra bussar där när det är mörkt. Det här är inget som någon kan förneka, eftersom det finns många vittnen och det är ett allvarligt problem. Dels kan vi köra av vägen med passagerare, dels kan vi köra på folk. Det blir en stress att bara se cirka en halvmeter framför bussen, säger chauffören.