Busschaufförer oroliga för säkerheten på SL-bussar

Chaufförer som kör för SL i norra Storstockholm är oroliga över att bussarna de kör inte säkerhetskontrolleras.

SL-chaufförer oroas över att bussarna kan gå sönder och vill i en anmälan att busschaufförerna ska få tid i sina scheman att göra säkerhetskontroller.

SL-chaufförer oroas över att bussarna kan gå sönder och vill i en anmälan att busschaufförerna ska få tid i sina scheman att göra säkerhetskontroller.

Foto: Pressbild

Sigtuna2022-08-13 16:00

"Förarna är mycket oroliga efter alla vagnfelsstopp som sker dagligen" skriver ett skyddsombud som företräder busschaufförer i Märsta, Upplands-Väsby och Sollentuna, i en anmälan till Arbetsmiljöverket. Enligt anmälan oroas busschaufförerna över att säkerhetskontrollen inte sköts och att bussarna när som helst kan gå sönder.

Skyddsombudet, som inte vill framträda i media, skriver bland annat att bromsarnas luftsystem aldrig kontrolleras liksom olika typer av installerade varningar, som när motorn stängs av utan att handbromsen är i.

Men enligt företagets, Transdevs, trafiksäkerhetschef Ted von Knorring görs kontroller en gång per dygn, och chaufförerna får veta varje gång de slår i gång systemen på bussen, genom det interna datasystemet, att det varit kontroll och att bussen är okej. Bromssystemet kan testas till exempel på väg till eller från tvätthallen.

– Det går inte att köra en buss om det inte finns luft i systemet, det är helt grundläggande, säger han.

undefined
SL-chaufförer oroas över att bussarna kan gå sönder och vill i en anmälan att busschaufförerna ska få tid i sina scheman att göra säkerhetskontroller.

Enligt lagen har både ägare och chaufför ansvar för att fordonet är i körbart skick. Förr i tiden var det oftast chauffören som kontrollerade bussen, men det har blivit allt vanligare att annan personal fått det ansvaret. Skyddsombudet vill att chaufförerna får tillbaka tiden i arbetsschemat för att göra en egen kontroll.

I fallet med SL-bussarna i Märsta skriver skyddsombudet att städpersonalen som gör kollarna sällan har busskörkort och inte vet något om bussar.

"Vi anser att de som utför säkerhetskontrollen, inte är kompetenta nog att utföra uppgiften",

Men enligt Transdev ska de som gör kontrollen ha fått utbildning i vad som ska kontrolleras och hur.

– Vi har en checklista som ska följas och då ingår att de måste förstå hur de olika momenten kollas, säger Ted von Knorring.

Han menar att kontrollerna generellt sköts bättre i dag än när chaufförerna hade ansvaret.

– Det blir bättre när det är ett och samma gäng som arbetar med det här dagligdags. De får erfarenhet och kunskap. 

Trafikpolisen Anders Ericsson, tycker att det är en självklarhet att föraren kollar att allt är okej.

– Jag skulle absolut inte lita på att någon annan skulle göra säkerhetskontrollen. Om något blir fel kan man inte skylla på någon annan. Om det vid en poliskontroll saknas en lampa och föraren vet om den bristen, eller borde vetat om den bristen, då blir det böter för föraren. Är det nedsatt sikt eller skymmer får du ställa bussen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!