Tanken var att angöringsavgifterna för bussar skulle införas 1 maj på de tre största flygplatserna i Sverige. Men efter protester från bussbolagen har Swedavia valt att vänta med avgifterna tills frågan har avgjorts av Konkurrensverket.
Bussföretaget Flygbussarnas vd John Strand är mycket kritisk till Swedavias beslut.
– Att avgörandet skjuts på framtiden gör det inte lättare för oss att planera. Vi tycker sammanfattningsvis att det är mycket märkligt att Swedavia inför avgifter på kollektivtrafik, men inte på biltrafik, fastän de säger att de jobbar för en bättre miljö, säger John Strand.
Priserna på bussbiljetterna tvingas upp och turtätheten i busstrafiken riskerar att minska, enligt honom.
– Det här är ett sätt för Swedavia att tjäna pengar. Samtidigt drabbar det mest köpsvaga grupper som ungdomar och pensionärer som ofta väljer att åka buss, säger John Strand.
Flygbussarna startade nyligen även Super Shuttle, småbussar som fungerar som en delad taxi. Men den verksamheten kommer på grund av bussavgifterna nu att läggas ner.
Bussbolagens företrädare menar att det inte heller finns några garantier för att Swedavia inte höjer avgifterna kraftigt för bussarna i framtiden. Även SL (Storstockholms lokaltrafik) har varit kritiska till planerna på avgifter och även där finns funderingar på att dra in bussturer. I dag kör SL 4–6 bussar per timme från Märsta station.
Men varför föreslås nu avgifter även på busstrafiken till Arlanda?
– I takt med att fler resenärer flyger så måste vi stärka upp infrastrukturen runt flygplatsen. Det kostar att anlägga en busstation, sätta upp informationsskyltar och underhålla vägarna, säger Swedavias presschef Klas Nilsson.
Han menar att bussbolagen ändå hade varit tvungna att bekosta sådant så småningom.
– Vi gör inte det här för att förstöra för miljön, tvärtom så vill vi att fler ska åka kollektivt. Och vi är övertygade om att fler kommer att välja bussarna i framtiden om vi inför avgiften. När vi införde avgifter för taxi och ett mer ordnat kösystem så fick taxibolagen fler och nöjdare kunder, säger Klas Nilsson.
Om Konkurrensverket godkänner avgifterna så kommer det att kosta bussbolagen cirka 100 kronor per busstur till Arlanda. Miljöbussar får rabatt och dieselbussar högre avgift.
Varför avgiftsbeläggs allt utom biltrafiken?
– Vi har ju parkeringsavgifter för bilisterna, men de som hämtar och lämnar med bil kör än så länge avgiftsfritt. Det beror på att vi inte har hittat något juridiskt riktigt sätt att införa biltullar på, men vi arbetar med den frågan också, säger Klas Nilsson.