Brukare: "Privatiseringen av hemtjänsten katastrofal"

Flera brukare klagar om brist på ordning, planering och respekt sedan privatiseringen av hemtjänsten i kommunen. Möjligheten att välja utförare finns dock inte idag, utan först från och med våren 2021.

AdeoCares lokala kontor.

AdeoCares lokala kontor.

Foto: Maria Larsdotter

Sigtuna2020-05-20 13:22

Nils Sundberg har haft hemtjänst i elva år och det har funkat bra tills den blev privatiserad, menar han. Han är diabetiker och behöver att hemtjänsten kommer i rätt tid för att hjälpa honom med medicinering och annat. Ändå kommer anställda ofta sent eller oregelbundet. 

– Hemtjänsten är katastrofal, säger Nils Sundberg. 

Brukarna Sava Paskota och hans fru vill att hemtjänstanställda jobbar i lugnare tempo, framför allt sent på kvällarna. Paret känner sig jäktade. 

Sava Paskota berättar att han nyligen fått en hjärtattack. Ändå fick han hjälpa till att lyfta frun till sängen när en gravid hemtjänstanställd inte kunde göra jobbet själv. 

Ann-Christine är en annan brukare tidningen talat med. Hon har önskemål om att få en kvinnlig anställd.

– Jag behöver ju tvättas i ljumsken, och fram och bak. Hemtjänsten har ingen respekt för mig som person, säger hon.  

Hon uppger sig också sakna information om planering, bland annat tid då hemtjänsten kommer och vem som kommer. 

– Nu vet jag inte riktigt vad som planeras, eller om de kommer alls. 

– Jag betalar drygt 2 000 kronor per månad för hemtjänst och vill få valuta för pengarna. Men just nu är den privata hemtjänsten det värsta jag har varit med om. 

Några brukare vill byta utförare av hemtjänsten, men det är inte möjligt just nu, utan det avgörs utifrån geografisk läge, enligt kommunens kommunikatör Carola Ålstig Andersson. 

Först våren 2021 gäller valfriheten för alla brukare, nytillkomna som gamla.

Inom Sigtuna kommun finns två utförare av hemtjänsten: AdeoCare och Olivia hemomsorg. De kritiska brukarna är kunder hos AdeoCare. 

– Klagomål tar vi på största allvar, säger Patrick Livijn, vd, AdeoCare.

Enligt honom står AdeoCare inför ett stort förändringsarbete, där kvalitetsfrågorna är centrala. 

– Vi arbetar med ett systematiskt förbättringsarbete, där vi utreder såväl avvikelser som inkomna klagomål och synpunkter från våra kunder. Vi vidtar ständigt åtgärder i syfte att få en väl fungerande hemtjänst med nöjda kunder.

När det gäller önskemål om att få en kvinnlig hjälp är svaret så här: 

– Vi försöker alltid tillgodose våra kunders behov när det gäller manlig respektive kvinnlig hjälp, i synnerhet vid hygieninsatser. Dock kan vi inte alltid tillgodose detta behov, särskilt i tider som nu, då vi har en pandemi som pågår.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!