Arlandaanställda: "De tummade även på säkerheten"

Flygplatsen är som ett samhälle på sidan om, där svenska lagar och regler inte gäller. Det säger anställda på Gate gourmet.

De försöker ställa oss mot varandra genom att skylla sina beslut på Transport. När friskvårdsbidraget drogs in fick vi ett mejl om att det var fackets fel, berättar en anställd.

De försöker ställa oss mot varandra genom att skylla sina beslut på Transport. När friskvårdsbidraget drogs in fick vi ett mejl om att det var fackets fel, berättar en anställd.

Foto: Helena Landstedt/TT

Sigtuna2020-12-22 08:00

UNT har tidigare rapporterat om hur flygcateringföretaget anklagas för att inte följa turordningsreglerna när de sagt upp personal. I dag berättar anställda hur de haft det bakom ”murarna” på Arlanda flygplats.

– När jag kom till Gate gourmet för några år sedan märkte jag snart att det var mycket som inte stämde på arbetsplatsen, säger skyddsombud Thomas Belvén, som tidigare var teamledare och då mötte motstånd när han ville införa arbetsplatsträffar och skiftöverlämningar.

Andra anställda som UNT träffat hävdar samma sak: Det har inte funnits några informationskanaler på företaget.

– Vi har inte haft möten eller fått mejl med information. Vi har inte heller haft några utvecklingssamtal eller lönesamtal de senaste 20 åren, säger flera personer som tidningen talat med.

På grund av rädsla för repressalier vågar bara två av dem, de fackligt aktiva, ha med sina namn i tidningen. 

Utöver arbetsrättsliga brott hävdar de anställda att företaget också har tummat på säkerheten.

– På grund av de dåliga informationskanalerna fick jag i efterhand läsa i tidningen om att ambulans hade hämtat smittade ombord på ett plan som vi redan hade "caterat", säger Jan Selin, huvudskyddsombud på arbetsplatsen.

Ett annat exempel är att tunga lastbilar enligt Gate gourmet numera kan köras på flygplatsen av personer som bara har vanligt bilkörkort (B-körkort).

En tredje person berättar:

– Jag har många gånger kört ut ensam till flygplanen, trots att flygbolagen betalar Gate gourmet för att vi ska vara två: en som står på marken och dirigerar och en som kör lastbilen, säger en anställd.

Även när det gäller covid-19 hävdar personalen att företaget har skapat egna regler.

– När jag blev sjuk krävde de läkarintyg från första dagen, trots att dessa regler då hade upphävts i Sverige för att minska belastningen på sjukvården.

Men det som tagit allra hårdast på personalen är ändå hur uppsägningarna gått till.

– Ja, många är knäckta. Den enda uppgift vår vd har haft är att spara pengar. En av de första som blev uppsagd hade jobbat längst av alla här, i 42 år. Hon kan allt, har jobbat på alla avdelningar och borde egentligen haft en chefsposition om det hade varit ett annat företag, säger Jan Selin.

Hade det här företaget legat utanför grindarna så hade de haft näringsförbud nu, tror Thomas Belvén.

– Men innanför grindarna håller företagen varandra om ryggen. Man pratar inte på utsidan om hur det är därinne.

Även anställda på andra företag har haft det svårt under krisen. Exempelvis flygplansstädare och personal i säkerhetskontrollerna.

– Många har fått gå, men de andra företagen har ändå följt turordningsreglerna och Las, vilket inte Gate gourmet gjort.

Förklaringen till tystnadskulturen på Gate gourmet handlar om rädsla för att bli omplacerad eller för att bli utfryst av cheferna. Den första uppsägningen skedde i september, på ett chockartat och förnedrande sätt, enligt många UNT talat med.

– Jag blev inkallad på en ledig dag. De avskedade mig utan ett tack för den här tiden. Sedan tog de min batch och mitt körtillstånd. Under övervakning fick jag tömma mitt skåp och blev sedan ledd ur lokalen. Jag fick inte ens säga hejdå till mina arbetskamrater, säger en man.

undefined
De försöker ställa oss mot varandra genom att skylla sina beslut på Transport. När friskvårdsbidraget drogs in fick vi ett mejl om att det var fackets fel, berättar en anställd.

UNT har sökt Gate gourmets svenske vd Kimmo Piri och HR-chefen Anja Stahre som hänvisar alla frågor till huvudkontoret i Zürich. Därifrån har ingen svarat. 

Detta har hänt

Alla 120 fast anställda på Transportavtalet på Arlanda har sagts upp. 44 erbjöds nya tjänster, främst deltider. Gate gourmet vill föra över dem till Hotell- och restaurangs avtal, vilket skulle innebära lönesänkningar på 3 000–9 000 kr i månaden för lastare och chaufförer. 

Ett 60-tal uppsägningar har för andra gången ogiltigförklarats av Transportarbetareförbundet. 

Transport har lämnat in en stämningsansökan mot Gate Gourmet för så kallad avtalsshopping och för brott LAS. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!