Arlanda tar kontrollen över mer trafik
Flygledningen på Arlanda står inför stora förändringar. Från år 2004 ska den kunna ta hand om så gott som all flygtrafik i Sverige upp till 8 700 meter.Men varken den nya flygkontrollcentralen eller det nya flygledningssystemet har kunnat tas i bruk ännu.
Sven Westerblad och Lars Hedblom flyttar från den gamla flygkontrollcentralen vid Arlanda.
Foto: Nina Leijonhufvud
— Fast det är nog få som känner till vilka vi är och vad vi sysslar med, säger Sven Westerblad, tillförordnad chef för ATCC (Air traffic control center), också benämnd flygkontrollcentralen, på Arlanda.
Och det är kanske inte så konstigt. Flygkontrollcentralen är nämligen betydligt mindre spektakulär än flygledningstornet och det är nog få som stannar till och undrar vad som pågår inne i den ganska trista, vita byggnaden. Ändå är det härifrån som nästan all flygtrafik i Mellansverige dirigeras. Under högsäsong kan det handla om 1 400 plan per dygn.
— Vi har naturligtvis märkt av nedgången i flygtrafiken, inte minst sedan den 11 september. Men vi behöver ändå ha samma bemanning som tidigare eftersom vissa perioder fortfarande är väldigt intensiva, säger Sven Westerblad.
Olika sektorer
Själva kontrollcentralen är ett stort rum med olika radarterminaler. Vid vardera av dem sitter en eller två flygledare med ansvar för en specifik sektor i luftrummet. Trafiken visas på en rund monitor och med jämna mellanrum hörs olika kommandon på engelska när piloterna får sina instruktioner.
— En vanlig vardag är vi ungefär 40 flygledare här inne. En person leder som mest mellan 20 och 25 plan åt gången, berättar Lars Hedblom, som varit flygledare i många år och är ansvarig för att hantera driftstörningsrapporter.
Han berättar att det nuvarande flygledningssystemet invigdes redan 1979.
— Därefter har det modifierats och har faktiskt aldrig fungerat bättre än i dag. Vi har nästan inga driftstörningar.
Ändå ska systemet bytas ut. Från år 2004 ska kontrollcentralen på Arlanda nämligen klara av att leda all flygtrafik i Sverige upp till 8 700 meter, där kollegerna i Malmö sedan tar vid och ansvarar för det så kallade övre luftrummet. Och då ställs det högre krav på kapaciteten.
Ny central klar
Därför har en ny och betydligt större kontrollcentral byggts på Arlanda, utrustad med ett nytt flygledningssystem. Ursprungligen var tanken att det skulle ha invigts i december förra året, men det stora huset, ett par kilometer sydost om flygplatsen, står fortfarande nästan öde.
— Säkerhetskraven är enormt höga och leverantören av det nya systemet har haft problem med mjukvaran. Vi kommer inte att flytta förrän vi vet att det fungerar hundraprocentigt, säger Sven Westerblad och fortsätter:
— Det är naturligtvis tråkigt för vår personal, som arbetar i slitna lokaler för närvarande. Och i dagsläget är det svårt att säga när vi kan ta det nya systemet i bruk. Det blir knappast före våren 2003.
Högre kapacitet
Det nya flygtrafikledningssystemet kallas System 2000. Det kan hantera 500 flygrörelser samtidigt, jämfört med 130 i dag. En annan skillnad är hur informationen levereras. I dag kommer den till flygledaren i pappersform, men med det nya systemet kommer uppgifter om flygplanens identifiering, färd, höjd och fart att visas på radarbilden.
— Fullt utvecklat är det här ett av de modernaste system som finns. Vi kommer att vara bland de första i Europa som prövar det, säger Sven Westerblad, som inte är orolig över att övergången har dröjt.
Han jämför med de problem som uppstod när kollegerna i Storbritannien nyligen var i samma situation:
— Där överskred de tidsplaneringen med fem eller sex år. Förhoppningsvis ska vi inte behöva vänta så länge här på Arlanda.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!