AI sätter prislappen på begagnade bilar

I Rosersberg används ny AI-teknik för att kolla begagnade bilar. På några minuter görs en skanning av bilens exteriör och däck, en teknik som ligger till grund för bilens värdering.

Elias Boucherit framför AI-scanningstationen för begagnade bilar. Han tycker att den ger dem stor hjälp i jobbet när det gäller bilarnas exteriör. Men maskinens analys måste fortfarande kompletteras med att människor undersöker alla bilar, enligt honom.

Elias Boucherit framför AI-scanningstationen för begagnade bilar. Han tycker att den ger dem stor hjälp i jobbet när det gäller bilarnas exteriör. Men maskinens analys måste fortfarande kompletteras med att människor undersöker alla bilar, enligt honom.

Foto: Maria Lindblom

Sigtuna2024-06-04 16:30

Nyheten i korthet

  • Wowto, en bilfirma i Rosersberg, använder AI-teknik för att skanna och värdera begagnade bilar, vilket kan minska risken för orättvisa värderingar.
  • AI:n inspekterar bilens exteriör och däck för skador som kanske inte är synliga för blotta ögat, vilket skapar högre transparens för både bilföretaget och kunderna.
  • Trots teknologins införande har inga jobb försvunnit, då verkstadsanställda fortfarande manuellt kontrollerar bilarnas motorer och teknik.

Det är bara några dagar sedan den gigantiska bilhallen Wowto öppnade sina nybyggda lokaler nära E4 i Rosersberg. UNT har besökt byggnadens källarplan där det gömmer sig en ny typ av skanningstation som sägs minska problemet med orättvisa värderingar eller osämja mellan bilägare och bilhandlare.

Maskinen kan exempelvis se om en bil har skador i lacken eller annat som inte alltid går att se med blotta ögat.

– Oavsett vilken bil man väljer så är det en stor investering för de flesta. Samtidigt är det alldeles för många som köper begagnade bilar som känner sig osäkra på om de gjort en bra affär. Vi tror att det gagnar både oss och kunderna om vi kan vara så transparenta som möjligt med hur vi värderar bilarna, säger Peyman Sabet, ny vd på Wowto, som tidigare hette Fordonsbolaget och låg i Upplands Väsby.

undefined
"Jag tror på att vi ska vi anpassa oss efter den senaste teknologin och de data vi kan få fram för att effektivisera vårt flöde och samla information som kan hjälpa oss att ta bättre beslut i framtiden. Med provstationen blir det en mer objektiv information än vad en person tycker om en skada", säger Peyman Sabet.
undefined
I skyltfönstret ovanför järnvägen och E4 står bland annat denna Ferrari modell 488. Den nya bilhallen är en av de största i Sverige och har fyra våningar. Utanför fönstret skymtas pendeltåget susa förbi på väg mot Uppsala.
undefined
På den översta våningen i det nybyggda komplexet finns konferensrum och uteplatser på taket med utsikt. På ena sidan syns Rosersberg och från uteplatserna ses sjöar och bondgårdar mellan E4 och Arlanda.

Han är bolagets första externa vd och kommer närmast från däckföretaget Michelin där han arbetade i tolv år, bland annat som affärsutvecklingschef i norra Europa och vd i Norden.

– Vi är den första bilfirman i Sverige som har en sådan här skanningstation. Det är ett franskt företag som tagit fram tekniken. Jag jobbade med dem när jag var på Michelin, men i Sverige är det här nytt, säger Peyman Sabet.

undefined
Vd Peyman Sabet visar loungerna i bilhallen – med bland annat playstation-spel – dit unga är välkomna. "Vi vill bli ett utflyktsmål för hela familjen", säger han och berättar att de har hela 90 000 följare på Tiktok.

Än så länge har inga arbetstillfällen försvunnit genom den nya tekniken, eftersom maskinen bara skannar av bilens yttre. Företagets verkstadsanställda testare kontrollerar fortfarande manuellt bilarnas motorer, teknik med mera. 

Hur gick det då när UNT fick prova att köra en av företagets nyinkomna bilar, en till det yttre väldigt fin BMW, genom AI-stationen?

Jo, maskinen levererar efter några minuter en utförlig rapport där det uppdagas att bakdäcken behöver bytas ut och att den hittat hela nio mindre skador på bilens lack.

undefined
Wowto startades i Upplands Väsby 2012 av två 22-åringar som älskade bilar och byggde upp verksamheten från noll. I dag omsätter företaget hela 700 miljoner kronor per år och har 32 anställda.
undefined
På en av hallens väggar hänger en hel uppsättning leksaksbilar. "Här får barnen ta med sig en bil när de är på besök med sina föräldrar. Bildrömmar är individuella och kan handla om allt från en liten bil som tar en någonstans till snygga sportbilar", säger Peyman Sabet.

Efter en närmare (mänsklig) analys av bilderna visar sig en av skadorna handla om en reflektion i en fälg som skannern registrerat felaktigt.

– Ja, trots att det blir små fel i scanningen nu i början, så är det här ett bra underlag både för oss och kunderna. De här skadorna som maskinen hittade var inget som vi kunde se med blotta ögat och maskinen lär sig efter hand att bli smartare för att exempelvis bortse från den här typen av blänk, säger servicemarknadschef Elias Boucherit, som berättar att även en skanner som ska fotografera bilars underrede är under utveckling.

Så fungerar provstationen

Den nya provstationen har tio kameror som tar cirka 400 högupplösta bilder per bil. Man kör bilen mycket långsamt. Först över plattor i golvet som innehåller en scanner med magneter som mäter mönsterdjup och eventuella snedslitningar i däcken.

Därefter slås ett starkt ljus igång och kamerorna börjar ta bilder på varje del av bilen i olika vinklar. Därefter analyserar en AI bilderna. Efter bara några minuter går en rapport att läsa i datorn.

Karta: Brandbacksvägen 29
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!