Det är bara några dagar sedan den gigantiska bilhallen Wowto öppnade sina nybyggda lokaler nära E4 i Rosersberg. UNT har besökt byggnadens källarplan där det gömmer sig en ny typ av skanningstation som sägs minska problemet med orättvisa värderingar eller osämja mellan bilägare och bilhandlare.
Maskinen kan exempelvis se om en bil har skador i lacken eller annat som inte alltid går att se med blotta ögat.
– Oavsett vilken bil man väljer så är det en stor investering för de flesta. Samtidigt är det alldeles för många som köper begagnade bilar som känner sig osäkra på om de gjort en bra affär. Vi tror att det gagnar både oss och kunderna om vi kan vara så transparenta som möjligt med hur vi värderar bilarna, säger Peyman Sabet, ny vd på Wowto, som tidigare hette Fordonsbolaget och låg i Upplands Väsby.
Han är bolagets första externa vd och kommer närmast från däckföretaget Michelin där han arbetade i tolv år, bland annat som affärsutvecklingschef i norra Europa och vd i Norden.
– Vi är den första bilfirman i Sverige som har en sådan här skanningstation. Det är ett franskt företag som tagit fram tekniken. Jag jobbade med dem när jag var på Michelin, men i Sverige är det här nytt, säger Peyman Sabet.
Än så länge har inga arbetstillfällen försvunnit genom den nya tekniken, eftersom maskinen bara skannar av bilens yttre. Företagets verkstadsanställda testare kontrollerar fortfarande manuellt bilarnas motorer, teknik med mera.
Hur gick det då när UNT fick prova att köra en av företagets nyinkomna bilar, en till det yttre väldigt fin BMW, genom AI-stationen?
Jo, maskinen levererar efter några minuter en utförlig rapport där det uppdagas att bakdäcken behöver bytas ut och att den hittat hela nio mindre skador på bilens lack.
Efter en närmare (mänsklig) analys av bilderna visar sig en av skadorna handla om en reflektion i en fälg som skannern registrerat felaktigt.
– Ja, trots att det blir små fel i scanningen nu i början, så är det här ett bra underlag både för oss och kunderna. De här skadorna som maskinen hittade var inget som vi kunde se med blotta ögat och maskinen lär sig efter hand att bli smartare för att exempelvis bortse från den här typen av blänk, säger servicemarknadschef Elias Boucherit, som berättar att även en skanner som ska fotografera bilars underrede är under utveckling.