1177 svarar: "Rutiner har inte ändrats under pandemin"

1177 lyssnar inte på anhöriga. Det anser en kvinna vars man vårdas för svår covid-19. Nu svarar Medhelp som driver rådgivningen.

 "Jag känner mig kränkt som medborgare när de inte lyssnar på oss anhöriga, som känner patienten bäst" säger kvinnan som har anmält 1177 till Inspektionen för vård och omsorg. Nu svarar Medhelp på kritiken.

"Jag känner mig kränkt som medborgare när de inte lyssnar på oss anhöriga, som känner patienten bäst" säger kvinnan som har anmält 1177 till Inspektionen för vård och omsorg. Nu svarar Medhelp på kritiken.

Foto: Rolf Vennenbernd

Sigtuna2021-06-04 11:30

Märstabon som anmält 1177 till IVO, har drabbats dubbelt. Först avled hennes pappa i covid-19 i sin sommarstuga. Därefter fick hennes 53-årige make och fyrabarnsfar ingen hjälp förrän han var dödssjuk. Nu ligger maken nedsövd i respirator på Danderyds sjukhus.

Kvinnan anser att problemet är att sjukvårdsrådgivarna hela tiden kräver att få prata med den som är svårt sjuk.

– Tredje gången jag ringde var min man så sjuk att han hade tappat verklighetsuppfattningen. På deras frågor svarade han bara att han inte kunde sova. Jag känner mig kränkt när de inte lyssnar på oss anhöriga, som känner patienten bäst, säger Märstabon bland annat.

Medhelp är det företag som sköter sjukvårdsupplysningen per telefon åt region Stockholm.

På frågan om det alltid är rätt att lyssna på den sjuke som kanske är för trött eller svag för att prata, svarar Sofia Liljefors, tf kommunikationschef på Medhelp, så här:

– Om patienten inte kan prata själv och det finns en anhörig i närheten så talar sjuksköterskan givetvis med den anhörige. Om någon ringer om sin anhörige som är sjuk och beskriver läget frågar dock alltid sjuksköterskan om det går att få prata med den det gäller, för att ställa fler frågor och få mer information om hur patienten mår. 

När det gäller deras riktlinjer kring att bedöma om människor har låg syresättning eller inte vid covid-19, svarar Sofia Liljefors att sjuksköterskorna alltid gör sin bedömning utifrån symtom.

– Rutinerna har inte förändrats under pandemin. Sjuksköterskan ställer frågor om symtom utifrån ett bedömningsstöd för att komma fram vilket behov av vård som finns och hur brådskande behovet är.

I vilka lägen skickas ambulans till covidsjuka?

– Rutinerna är samma oavsett om den som ringer har covid-19 eller andra orsaker till sina besvär. Sjuksköterskan gör en bedömning av vårdbehov och brådskandegrad baserat på symtomen. Om sjuksköterskan bedömer att det eventuellt finns behov av ambulans kopplar sjuksköterskan över samtalet till 112 i trepartssamtal där sjuksköterskan från 1177 rapporterar till operatören på 112.

Sofia Liljefors uppger att det är operatören på 112 som sedan beslutar om en ambulans ska skickas eller inte. 

Men kvinnan i Märsta är inte nöjd med bemötandet hon fick.

– Mitt förtroende för 1177 är slut. Hade min man fått hjälp andra gången jag ringde, hade han inte hamnat i respirator, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!