Personal upprörda över hemtjänstens lokaler

Knappt en månad har gått sedan privatiseringen av hemtjänsten i kommunen, och delar av personalen är besvikna: "Vi är oerhört ledsna, uppgivna och arga."

Såhär ser taket ut lokalen på ett flertal ställen, enligt Elin Lindén.

Såhär ser taket ut lokalen på ett flertal ställen, enligt Elin Lindén.

Foto: Läsarbild

Sigtuna kommun2020-04-27 15:00

– Kommunen hade fina lovord om denna övergång till privatisering. Men det blev som den värsta mardröm man kan tänka sig, säger Elin, som nu har sagt upp sig.

Sedan 1 april har hemtjänsten i Rosersberg, Märsta och Valsta gått över till företaget AdeoCare. Lokalerna har flyttats från Märsta centrum till Bragegatan, på baksidan av Valstaskolan. 

Lokalerna beskrivs ha bland annat trasiga tak och smutsiga toaletter. Kvinnor och män delar samma trånga omklädningsrum som dessutom har ett stort fönster med full insyn utifrån gatan. I lokalerna finns inte köksbord med stolar där man kan äta. Parkering är också ett problem. 

Nycklarna till de äldre och till tjänstebilarna förvaras i ett olåst nyckelskåp som står öppet även på natten. 

 Det finns även brist på arbetskläder. Det saknas ofta handskar, skoskydd, armskydd, förkläden och handsprit.

– Vi är extremt besvikna över denna situation som vi hamnat i, säger Elin. 

Kristina Holmberg, chef för äldre- och omsorgsförvaltningen från Sigtuna kommuns sida, bemöter kritiken:

– Att privatisera hemtjänsten är ett politiskt beslut som fattades av kommunfullmäktige den 19 juni förra året. Det är kommunen som ansvarar för uppföljning och kvalitetsgranskningen av hemtjänstens nya utförare. Kommunen utför både planerade och oplanerade uppföljningar. Resultatet av dessa rapporteras sedan till äldre- och omsorgsnämnden, säger Kristina Holmberg

Adeo Care:s vd, Patrik Livijn, svarar att de tar klagomålen på största allvar. Coronasituationen har ställt till problem, men lösningar finns.

– Vi fick tillgång till lokalen bara ett par veckor innan vi skulle starta verksamheten. Därför var vi noga med att ta in professionell hjälp för att säkerställa att lokalerna snabbt blev så trivsamma som möjligt. Vi har en bit kvar men det blir bättre för varje dag, säger Patrick Livijn. 

Ytskikten har hanterats och kommer fortsätta att ses över med hyresvärden. Omklädningsrum är åtgärdade. Möbler beställdes, men leveranserna påverkas av coronasituationen. 

När det gäller parkeringsproblemen: förutom fem platser utanför kontoret, finns nu ytterligare nio platser i närheten, enligt honom. Och när det gäller nycklar som förvaras i olåst skåp har rutinen kring nyckelhantering gåtts igenom med personalen.

– Vi har för övrigt ett av marknadens bästa nyckelskåp med elektronisk registrering.

Corona gjorde också att det snabbt blev en hård åtgång på personalkläder, menar han. Men från vecka 18 kommer hämtning och lämning av kläder utökas till varje dag. De har även köpt in mer personalkläder.

Hela landet har haft brist på skyddsmaterial och AdeoCare likaså, menar han. Dock har de alltid haft tillräckligt för att kunna följa basala hygienrutiner och folkhälsomyndighetens rekommendationer. 

Adeo Care har skrivit på ett kontrakt på 12 månader med hyresvärden. Hyran ligger på drygt 40 000 kronor i månaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!