Mopeden tillhör hans kusin, och han hade inte fått lov att låna den. När han dessutom blev stoppad av polisen fick han veta att det krävs körkort för att få köra mopeden. Han döms för olovligt brukande, men frikänns från olovlig körning. Påföljden: 30 dagsböter.
En 75-årig Sigtunabo dömdes också nyligen för att ha kört moped på Prästgatan i Sigtuna medan har var alkoholpåverkad. Han hade inte skyddshjälm på sig heller. Han döms för rattfylleri och brott mot trafikförordningen. Straffet blev 70 dagsböter.
Generellt kommer det in mycket klagomål på busåkande ungdomar på vårkanten, enligt kommunpolisen Jonas Junered. Problemen uppstår när de kör vårdslöst på gångvägar där risken för olyckor med oskyddade människor är stor.
– Flera av de värsta busåkarna är ofta kända av oss sedan tidigare. Vi har till exempel haft några riktade insatser i år mot mopeder och crossar. Vi har också försökt att komma åt fordonen när de har varit parkerade. Ofta är de värsta förarnas fordon stulna. De brukar inte heller stanna på polismans tecken. Nästan alltid saknas det även försäkringar och körkort i dessa fall, säger Jonas Junered.
Ett nytt fenomen är den ökande populariteten för mopedbilar och så kallade EPA-traktorer.
– Vi har haft några allvarliga olyckor med sådana fordon inblandade. Vi har också sett stora brister på fordonen eller att det i själva verket är bilar som har gått långt över gällande hastighet.