Ombyggnaden av Märsta station har som syfte att bli effektivare för resenärerna. Som skäl anges bland annat att turtätheten behöver öka för pendeltågen. Här föreslås fyra spår, nya perronger och en gångbro över spårområdet. Trafikverket väntade länge på att få pengar av regeringen till nya Märsta station, i den nationella infrastrukturplanen för åren 2022–2033, och Sigtuna kommun samt Region Stockholm hoppades länge på ett stöd till omvandlingen.
– Det här är inte "lagt kort ligger". Förslaget är snarare att likställa med ett parti bluffpoker. Det har lovats runt, men levereras nu tunt. Viktiga investeringar i Stockholmsregionen skjuts på oviss framtid, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm i ett pressmedelande.
Den 30 november lämnade Trafikverket in planförslaget och den är nu på extern remiss. Men i förslaget så nämns inga investeringar i Märsta station. Moderaterna i Sigtuna gick efter att förslaget lämnats in ut och kritiserade förslaget och menar att det är ett svek från Socialdemokraterna.
– Det är en oerhörd stor besvikelse på Trafikverket. De har tidigare uttryckt att de vill investera i Märsta station och sen tar de inte själva med det i den nationella planen, säger Olov Holst (M), kommunalråd Sigtuna Kommun.
Olov Holst berättar vidare att trots att de just nu bygger om i pendeltågsdelen så är den riktigt stora ombyggnationen hela stationen.
– Finns man inte ens med i förslaget till nationell plan så är ju chansen väldigt liten att man får investeringen.
Men oppositionsrådet Marie Axelsson (S) har en annan syn.
– Olov Holst har inte nått fram med att berätta hur viktig en investering är för Sigtuna kommun. Det är provocerande att moderaterna ber mitt parti om hjälp, säger hon.
Trots sin kritik berättar Marie Axelsson att hon också är besviken över förslaget och att även hon vill se en investering i stationen.
– Vi gör vårt jobb på vårt håll genom att ha kontakt med Trafikverket och berörda politiker på riksplanet.
Pär Erik Westin, strategisk planerare på Trafikverket, är en av dem som tagit fram rapporten. Han menar att Märsta station inte är ett enskilt fall som inte tagits med.
– Det är begränsat utrymme att göra nya satsningar med anledning av det ekonomiska utrymmet som regeringen har beslutat om. Vi kan inte ta med alla.