Erbjuder hjälp utan risk för bedrägeri

Personer i riskgruppen och de som är ensamma i karantän ska kunna få hjälp med praktiska ärenden utan risk för bedrägerier. Nu har FRG Sigtuna ett hjälpsystem – och samarbetar med kommunen.

FRG Sigtunas Anthony Ruoro med andra volontärer Bengt Kruse och Keijo Mattsson.

FRG Sigtunas Anthony Ruoro med andra volontärer Bengt Kruse och Keijo Mattsson.

Foto: Jeanina Santiago och FRG Sigtuna

Sigtuna kommun2020-04-04 15:00

Det är först nu som Frivilliga resursgruppen, FRG Sigtuna, aktiverats för att kunna erbjuda hjälp. De har lagt mycket tanke kring att minska risken för bedrägerier. Allt börjar med ett telefonsamtal till Sigtuna kommun.

– Man ringer kommunen, och säger vad man behöver för hjälp. Därefter kopplar kommunen in FRG Sigtuna, säger Anthony Ruoro från FRG Sigtuna. 

FRG Sigtuna tar över för att få exakt information om vad som behöver utföras. Om det gäller att handla mat så kopplar gruppen in en matbutik, där den behövande personen beställer varorna. Exakta tider och datum ges om varuhämtning och leverans. 

– Den samarbetande matbutiken lämnar över sin handterminal till våra volontärer, som levererar varorna till de behövande. Personen betalar med sitt kort via handterminalen. Handterminalen rengörs när betalningen är klar. Man kan också betala via swish. 

Men hur vet man att det är era volontärer och inte någon bedragare?

– Vi kommer att vara iklädda våra västar med id-brickor. Dessutom så när den behövande kollar matkassan och märker att varorna och kostnaden stämmer med sin egen beställning och tidigare samtal med matbutiken –  då vet man att man inte har blivit lurad. 

 Anthony Ruoro flaggar mot att lämna sitt bankkort och pinkod till andra personer. Det är dessutom ett brott mot banklagen och kortbestämmelser att göra så.

– Lämna aldrig ditt bankkort och pinkod till andra. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!