Anhöriga pekar på bristande hygien hos hemtjänsten

Både anhöriga och anställda är oroliga över hur utförarna av hemtjänsten i Sigtuna kommun handskats med coronapandemin. Här berättar flera om sina upplevelser.

Tidningen på besök hos en brukare och anhöriga.

Tidningen på besök hos en brukare och anhöriga.

Foto: Jeanina Santiago

Sigtuna kommun2020-06-01 12:00

Tidigare har tidningen skrivit om klagomål mot hemtjänsten AdeoCare. Nu kommer även kritik mot den andra privata utföraren, Team Olivia. En anställd har skickat en anmälan till Arbetsmiljöverket: "Jag anmäler min arbetsgivare eftersom det pågår en sanitär skandal. Det finns inget skydd och inga rutiner när det gäller covid-19."

När coronasmittan kom hade anställda inte tillräckligt med skyddsutrustning och saknade skyddsmasker, berättar anmälaren för tidningen. 

– Undersköterskorna som jobbar på vårdcentralerna ser ut som astronauter, de är välutrustade. Vi var inte det. Vi gick med halsduk kring munnen till sjuka kunder, berättar anmälaren för tidningen.

undefined
Team Olivias anställda jobbar i Sigtuna och Märsta.

Denne berättar att det finns flera bekräftade coronafall bland brukarna, varav två nyligen dog. 

En anställd berättar att man inte håller isär de sjuka brukarna från de friska. Anställda kan gå till en covidsjuk för att senare gå till en frisk brukare. På det sättet kan smittan ha skett. 

– Vi hade inte riktiga skyddskläder i början. Nu finns det skyddsmask som lämnas hos brukaren. Det finns även visir nu, som även används av nästa anställde som kommer. 

Enligt denne har flera anställda blivit sjuka, men har inte testats för covid-19. 

Ett par anhöriga berättar samma sak. 

– Munskydd saknades i början, och så kom hemtjänstpersonal som var stormförkylda. Senare kommer de även med visir, men det är dubbelbemanning på ett visir, säger den ena anhöriga. 

undefined
Tidningen på besök hos en brukare och anhöriga.

Men det finns även andra brister som stor personalrotation, då det kan komma många olika anställda till samma brukare. Detta är dock ett problem som har funnits i många år, men som oroar ännu mer nu under coronasmittan.

– Det kommer många vikarier från andra kommuner idag, vilket gör smittorisken större, säger den andra anhöriga.

Anhöriga berättar att de uppskattar många i personalen, men att det finns problem på individuell nivå. Nya anställda saknar ibland språkkunskaper eller sunt förnuft. Ett exempel på bristerna är när samma handskar – som en anställd har använt för att tvätta en brukares privata kroppsdelar – används för att ordna en smörgås. 

– Jag förklarar att man inte gör så, men personen förstår inte. 

undefined
Saknas sunt förnuft, enligt anhöriga. Här kastas använda handskar tillammans med rena hygieniska saker.

Team Olivia har tagit del av kritiken och kommenterar:

– Vi har identifierat vissa områden vi behöver utveckla och påbörjat förändringsresan tillsammans i verksamheten, säger Åsa Walderik, kvalitets/hållbarhetschef på Team Olivia. 

undefined
Utanför Team Olivias kontor.

Team Olivias kommunikationschef Carina Englundh berättar också att personalen har tillgång till och använder skyddsutrustning och genomför enligt basala hygienrutiner och rekommendationer från Folkhälsomyndigheten. 

– Vi var tidiga att utöver rekommendationerna införa användandet av munskydd hos alla som uppvisade minsta sjukdomssymtom. Sedan några veckor tillbaka har vi även infört att medarbetarna använder visir vid alla besök under sin arbetsdag, säger Carina Englundh.   

En anhörig har tidigare fått samma svar. 

– Att de följer basala hygienrutiner är ett mantra som de gömmer sig bakom. Så officiellt gör de inte fel. Vad brukare och vi anhöriga bör göra är att anmäla till IVO och kommunen, och få våra klagomål registrerade. 

På frågan om vad för företaget har för krav på utbildning bland anställda svarar kommunikationschef Carina Englundh att vid anställning görs kompetensbedömning och personlig lämplighet. 

Team Olivia har cirka 90 anställda i Sigtuna kommun. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!