Skeppet, från början ett holländskt fartyg, inledde sin bana som krogbåt runt mitten på 1990-talet i Visby hamn. Då hette den "Graceland". Även fast båten alltid låg förtöjd vid kajen har det gungat rejält.
November 2001 var båten nära att sjunka, vattnet stod ungefär en meter högt i fartyget när faran upptäcktes och fören var helt under vatten. Räddningstjänsten larmades och man lyckades pumpa ut vattnet så att fartyget reste sig igen, rapporterade Gotlands Allehanda.
Fartyget var till salu under stora delar av tiden den låg i Visby hamn. Boris Sandelin gick in som ägare 2003. Motgångarna kom slag i slag. I juli 2005 började Graceland brinna strax efter midnatt. Polis och brandkår larmades men personalen lyckades släcka själva. Gotlands Allehanda skriver att Boris Sandelin föll överbord under släckningsarbetet, men klarade sig oskadd.
I augusti 2006 drogs serveringstillståndet in efter att inspektörer funnit stora brister. Bland annat hade oren sprit serverats – vilket bekräftades av Statens kriminaltekniska laboratorium – och bullernivåer överskridits.
Hamnfogden fick nog och ville få bort skutan, som ansågs – redan då – vara i dåligt skick samt att "de har misskött sig rent allmänt" enligt uppgift till Gotlands Tidningar. Turerna var många, men båten lyckades alltid hålla sig kvar. 2007 gjordes en ny framstöt, men länsrätten gav Boris Sandelin rätt och rörelsen fick serveringstillståndet åter. Men kajplatsen var uppsagd och Sandelin, som kände sig förföljd av myndigheterna, gav till slut upp.
Men när båten sedan i april 2007 bogserades till ett varv i Stockholm så blev det bordat av kustbevakningen i höjd med Djurö. Anledningen: den bogserande båten var alldeles för liten för att ta sig an ett så stort fartyg. Sandelin hävdade att flytten var "en fritidsresa" och att den dragande motorbåten var en livbåt. Sjöfartsinspektionen var skeptisk, men ärendet lades till slut ned.
När båten sedermera dök upp i Uppsala 2009 hette den "M/S Svalan", men när restaurangverksamheten drog i gång lystrade konceptet till "Skeppet".
Även i Uppsala hamnade båten i kommunens skottglugg. Flertalet klagomål på höga bullernivåer inkom, och 2013 blev till slut serveringstillståndet indraget av kommunen. Enligt Skatteverket skulle delar av personalen ha arbetat svart och försäljningar som slagits in i kassan ska ha raderats i efterhand.
2015 kommer Arnulf Kristiansen in som krögare, och en liten vändning kan skönjas. I juli 2015 fastslår förvaltningsrätten att Skeppet får fortsätta ha öppet till två på natten på helgerna. Bakgrunden var att en bostadsrättsförening i närheten krävt en tidigare stängningstid på grund av störande ljudnivå.
LÄS MER: Dispyt kring underhåll får krögare att överge skeppet.
Men sommaren 2017 verkar det alltså inte bli några fler blöta kvällar på den gamla krogbåten, om inte ägaren hittar en ny krögare.
jonas.kihlander@unt.se