Susanne Ringman och Lars-Åke Brunsells solsemester slutade inte som de trodde. Efter att hemresan plötsligt försvann från flygbolagets app kom nästa chockbesked: Norwegian erbjuder inga hemresor alls från Mallorca under hela november.
– Men vi har ju våra barn och jobb att sköta, så vi var tvungna att komma hem på något sät, säger Lars-Åke.
Det var möjligt att komma hem via SAS, men de biljetterna kostade 12 000 kronor.
– Det var onödigt dyrt, med tanke på att vi redan betalat Norwegian samma summa.
Väl i Sverige kontaktade de Norwegians kundtjänst, men hamnade hos en telefonsvarare som sade att numret inte har någon abonnent. Kontaktfliken på hemsidan gick ingenstans, och inga andra telefonnummer fanns synliga. Det gick inte att nå en ansvarig, enligt Lars-Åke Brunsell.
Det enda som kunde göras på Norwegians hemsida var att fylla i ett formulär för att få återbetalning.
– Jag har full förståelse för att Norwegian kan göra fel. Men det jag inte förstår och inte accepterar är det solida ointresse och den fullständiga nonchalans som de bemöter mig med. Inte vid något tillfälle har jag blivit erbjuden förslag på lösning till den sits de försatt mig i.
När paret skulle lämna in klagomålsformuläret fick de till och med informationen att pengarna redan har återbetalats till dem, och kunde därför inte gå vidare i formuläret.
– Men jag har inte fått tillbaka några pengar, säger Lars-Åke Brunsell.
De menar att de inte har fått någon förklaring från Norwegian. Paret har nu lämnat in ett klagomål till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
När tidningen får tag i Eline Skari, kommunikatör på Norwegian Airlines, förklarar hon att alla resenärer på det berörda flyget informerades via epost om den inställda hemresan i juni. Passagerarna lämnade in en begäran om återbetalning 14 november.
– De har förmodligen pengarna på sitt konto snart. De kommer också att informeras om detta direkt, säger Eline Skari, som vill be paret ursäkt för besväret.
Efter att tidningen varit i kontakt med Norwegian fick Skutskärsborna ett positivt besked om återbetalning. Det är dock oklart hur mycket de får tillbaka.
– Att skicka information om inställda flyg via epost, där det hamnar en massa spam är märkligt. Vi har inte sett informationen, hävdar Lars-Åke Brunsell.