Ölreklamen bröt mot lagen – riktades mot Uppsalastudenter

Konsumentverket menar att Åbro Bryggeris senaste reklamkampanj bryter mot lagen. Bryggeriet har under sensommaren gått ut med en kampanj kallad "lagom till skolstart" där de lanserade en 50 centiliters variant av ölen Ey'Bro.

Namnet "Ey'Bro" kommer från när artisten Eminem besökte Sverige 2008 och hade svårigheter med att uttala "Åbro".

Namnet "Ey'Bro" kommer från när artisten Eminem besökte Sverige 2008 och hade svårigheter med att uttala "Åbro".

Foto: Damian Dovarganes

Reklam & PR2024-09-11 09:55

Kampanjen har riktats mot studentstäder så som Uppsala, Lund och Linköping. Reklamen har placerats på pizzakartonger där företaget har placerat en bild på två ölburkar på 33 respektive 50 centiliter bredvid varandra. På kartongerna stod det även "Ey'Bro 50 CL FINNS NU PÅ SYSTEMBOLAGET!".

Konsumentverket anser nu att reklamkampanjen bryter mot alkohollagen. Bland annat menar de att reklamen är påträngande på ett sätt som inte är förenligt med måttfullhetskravet i alkohollagen. Verket lyfter även att kampanjen riktats mot en "särskilt skyddsvärd grupp" som kan vara extra lättpåverkade av alkoholreklam.

Namnet "Ey'Bro" kommer från när artisten Eminem besökte Sverige 2008 och hade svårigheter med att uttala "Åbro".

UNT har sökt Åbro, som avböjer att kommentera beslutet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!