Det var för ett par veckor sedan som vägen fick ett nytt utseende.
I stället för en tvåfilig väg så är nu en fyra kilometer lång vägsträcka i Wallby i Rasbo omgjord tillen så kallad bygdeväg. Förändringen innebär att den tvåfiliga vägen gjorts om till enfilig bilväg med bredare vägren i båda riktningarna där bilar ska samsas med cyklister och gående om det behövs.
Många som bor i Rasbotrakten har reagerat på den förändring som Trafikverket gjort.
– Det här har ökat olycksrisken markant på vägen. När jag kom där första gången efter att de gjort förändringen på vägen trodde jag att någon gjort fel när han målat vägmarkeringarna i asfalten, säger Per Brodin.
Men så var det inte.
– Det här är en åtgärd som vi gjort på uppdrag av Region Uppsala och som ligger i linje med deras strategi att öka möjligheten till cykelpendling i Uppsala län. Detta kommer att göra det lättare att cykla mellan Uppsala och Rasbo, säger Jeanette Höök, projektledare på Trafikverket.
Kritiken har varit hård, både på sociala medier och direkt till Trafikverket, mot vägens nya utseende.
– Nu ska vi som är bilister dela på en fil. Vid möten måste den ena bilen gå ut i vägrenen där det kan finnas cyklister och gående. Det skapar ett stort riskmoment, då du ska ha koll på biltrafik, cyklar och gående samtidigt. Det här ökar risken för olyckor, menar Helena Brodin.
Hon får medhåll av Lisa Jansson som arbetar i garnbutiken Röda Ladan i Wallby.
– Jag cyklar på vägen från Lejsta som ligger en halvmil österut. Det har alltid känts tryggt, men efter den här förändringen känner jag mig otrygg när jag cyklar här, säger hon.
Lisa Jansson tycker det däremot är bra att man i samband med förändringen sänkt hastigheten från 70 till 50 kilometer genom Wallby.
– Behåll hastighetssänkningen men ta bort bygdevägen och återgå till en tvåfilig väg. Det blir smalare vägrenar men folk vet då hur de ska förhålla sig då i alla fall. Nu är det väldigt oklart och det innebär en större risk för olyckor, säger hon.
Både Lisa Jansson och Helena Brodin frågar sig varför Trafikverket i stället inte valda att bredda vägen som en lösning på problemet.
Varför valde ni lösningen med en bygdeväg?
– Det är en resursfråga. Att bredda vägen och på det sättet skapar cykelbanor hade blivit alldeles för kostsamt. Vi befinner oss i en tuff ekonomisk situation på Trafikverket där vi står inför stor investeringar i järnvägen och vägnätet för anpassa det till Nato-standard, förklarar Jeanette Höök, projektledare på Trafikverket.
Helena Brodin är också kritisk till Trafikverkets brist på information i samband med förändringen.
– Vi har inte fått någon som helst information inför detta. Hade det hållits ett möte hade man kunnat ställa frågor och få svar. Det hade varit bra även om man kanske inte gillat svaren, säger Helena Brodin.
Hur har det sett ut med informationen?
– Det har funnits brister och det har nog gått lite väl fort med vissa saker. Nu har vi fått upp vägskyltar som informerar om att det är en bygdeväg. Även på Trafikverkets hemsida kommer det att komma information om detta, förklarar Jeanette Höök.
Kommer ni att ta bort bygdevägen på den här sträckan?
– Nej, det är inte aktuellt. Vi har bygdevägar på andra håll i landet också och där har vi sett att det tar tid att vänja sig vid dem och hur de fungerar, säger Jeanette Höök.