Bygdeväg i Rasbo får kritik: "Olycksrisken har ökat markant"

Från en vanlig tvåfilig väg till en med ett körfält för bilarna. Förändringen av väg 673 till en bygdeväg i Rasbo får rejäl kritik av Rasbobor som menar att den blivit farligare att köra på nu.

Informationsskyltar om bygdevägen i Wallby har nu satts upp av Trafikverket.

Informationsskyltar om bygdevägen i Wallby har nu satts upp av Trafikverket.

Foto: Kjell Sjöberg

Rasbo2024-06-16 20:00

Nyheten i korthet

  • Väg 673 i Rasbo har omvandlats till en bygdeväg, vilket innebär att biltrafik, cyklister och fotgängare delar på en fil. Förändringen, som genomförts av Trafikverket på uppdrag av Region Uppsala, kritiseras av lokalbefolkningen för att öka olycksrisken.
  • Många Rasbo-invånare anser att det nya vägutseendet är förvirrande och farligt. De ifrågasätter varför Trafikverket inte valde att bredda vägen istället för att göra den enfilig.
  • Trafikverket försvarar beslutet som ett sätt att främja cykelpendling i Uppsala län, och säger att kostnaden för att bredda vägen skulle ha varit för hög. De medger dock att kommunikationen kring förändringen kunde ha varit bättre.

Det var för ett par veckor sedan som vägen fick ett nytt utseende.

I stället för en tvåfilig väg så är nu en fyra kilometer lång vägsträcka i Wallby i Rasbo omgjord tillen så kallad bygdeväg. Förändringen innebär att den tvåfiliga vägen gjorts om till enfilig bilväg med bredare vägren i båda riktningarna där bilar ska samsas med cyklister och gående om det behövs.

undefined
Helena och Per Brodin är kritiska till bygdevägen. "Den ökar markant risken för trafikolyckor", säger Per Brodin.

Många som bor i Rasbotrakten har reagerat på den förändring som Trafikverket gjort.

– Det här har ökat olycksrisken markant på vägen. När jag kom där första gången efter att de gjort förändringen på vägen trodde jag att någon gjort fel när han målat vägmarkeringarna i asfalten, säger Per Brodin.

Men så var det inte.

– Det här är en åtgärd som vi gjort på uppdrag av Region Uppsala och som ligger i linje med deras strategi att öka möjligheten till cykelpendling i Uppsala län. Detta kommer att göra det lättare att cykla mellan Uppsala och Rasbo, säger Jeanette Höök, projektledare på Trafikverket.

Kritiken har varit hård, både på sociala medier och direkt till Trafikverket, mot vägens nya utseende. 

– Nu ska vi som är bilister dela på en fil. Vid möten måste den ena bilen gå ut i vägrenen där det kan finnas cyklister och gående. Det skapar ett stort riskmoment, då du ska ha koll på biltrafik, cyklar och gående samtidigt. Det här ökar risken för olyckor, menar Helena Brodin.

undefined
Bilmöte på bygdevägen. Vem går undan och väljer vägrenen? I vägrenen kan man stöta på gångtrafikanter och cyklister.

Hon får medhåll av Lisa Jansson som arbetar i garnbutiken Röda Ladan i Wallby.

– Jag cyklar på vägen från Lejsta som ligger en halvmil österut. Det har alltid känts tryggt, men efter den här förändringen känner jag mig otrygg när jag cyklar här, säger hon.

Lisa Jansson tycker det däremot är bra att man i samband med förändringen sänkt hastigheten från 70 till 50 kilometer genom Wallby.

– Behåll hastighetssänkningen men ta bort bygdevägen och återgå till en tvåfilig väg. Det blir smalare vägrenar men folk vet då hur de ska förhålla sig då i alla fall. Nu är det väldigt oklart och det innebär en större risk för olyckor, säger hon. 

 Både Lisa Jansson och Helena Brodin frågar sig varför Trafikverket i stället inte valda att bredda vägen som en lösning på problemet. 

Varför valde ni lösningen med en bygdeväg?

– Det är en resursfråga. Att bredda vägen och på det sättet skapar cykelbanor hade blivit alldeles för kostsamt. Vi befinner oss i en tuff ekonomisk situation på Trafikverket där vi står inför stor investeringar i järnvägen och vägnätet för anpassa det till Nato-standard, förklarar Jeanette Höök, projektledare på Trafikverket.

Helena Brodin är också kritisk till Trafikverkets brist på information i samband med förändringen.

– Vi har inte fått någon som helst information inför detta. Hade det hållits ett möte hade man kunnat ställa frågor och få svar. Det hade varit bra även om man kanske inte gillat svaren, säger Helena Brodin.

Hur har det sett ut med informationen?

– Det har funnits brister och det har nog gått lite väl fort med vissa saker. Nu har vi fått upp vägskyltar som informerar om att det är en bygdeväg. Även på Trafikverkets hemsida kommer det att komma information om detta, förklarar Jeanette Höök.

Kommer ni att ta bort bygdevägen på den här sträckan?

– Nej, det är inte aktuellt. Vi har bygdevägar på andra håll i landet också och där har vi sett att det tar tid att vänja sig vid dem och hur de fungerar, säger Jeanette Höök.

undefined
Informationsskyltar om bygdevägen i Wallby har nu satts upp av Trafikverket.
Detta är en bygdeväg

Vägen består av en dubbelriktad körbana i mitten med vägrenar. Körbanan är så pass smal att bilar inte kan mötas på den. Vid möte mellan motorfordon måste man tillfälligt använda vägrenen. 

Vägrenen är bredare än vanligt och ska kunna ge utrymme för motorfordon, gående, cyklister, mopedister och ryttare.

På sin hemsida skriver Trafikverket: "Syftet med bygdevägar är att fotgängare och cyklister ska få en tydligare och bättre trafikmiljö samt förbättrad framkomlighet. Med bygdevägar skapar vi trafikmiljöer där cyklister och oskyddade trafikanter har lika stor rätt som bilister att vara på vägen".

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!