Från en flyttlåda plockar Mikael Boström upp fyra burkar ekologisk torkad juice och måltider i pulverform.
– Jag kan inte erbjuda kaffe, men däremot det här, säger han och håller upp burkarna.
Hälsomaten och flyttlådan tycks sammanfatta hans karriär. Han är nu en av ledarna för företaget Clearlife, en e-handelssajt som fokuserar på att sälja ”världens renaste hälsoprodukter”, enligt företaget också producerade under schysta arbetsvillkor. Tidigare grundade Mikael Boström företaget Packsize i Enköping, vars målsättning är att skräddarsy storleken på företagens förpackningar för att på så sätt minska antalet transporter.
Clearlife har nyss flyttat in i detta kontorshotell på Kungsholmen i Stockholm och det tar en stund innan Mikael Boström hittar vad han söker i köket: Två vinglas från Ikea och en glaskaraff som han fyller med en mörkgrön dryck från burkarna.
– Allt började dock med ett par vänner och en långtradare full med ankare, säger han medan vi går in i ett av mötesrummen.
1990 var Enköpingsbon Mikael Boström 20 år gammal och hade flyttat till Stockholm för att studera på KTH. Där lärde han känna två andra studenter som delade hans önskan att få starta och driva ett eget företag.
– Att utveckla ankare var ju en bra idé tänkte vi. Inte för att vi kunde något om dem, utan för att vi tänkte att ankare säljer man ju bara på sommaren – då kan vi plugga på hösten och våren. Men det blev inte riktigt som vi tänkte, säger Mikael Boström med ett leende.
Trion vandrade in på universitetsbiblioteket Carolina Rediviva i Uppsala och läste allt de kom över om ankare. De startade företaget Searoot och efter ett par misslyckade konstruktioner skapade de en produkt som sålde bra i Sverige.
Värre var det med produktionen som förlades i Ryssland.
– Muren hade precis fallit och vi fick känslan att de var nöjda med att producera något över huvud taget, medan våra svenska kunder krävde perfektion.
Tre stolta studenter mottog så en dag en lastbil från Ryssland fylld med 2 000 ankare.
– Snart insåg vi dock att vi fick kassera en tredjedel på grund av olika felaktigheter. Men vi var i gång.
Samtidigt fortsatte Mikaels pappa Roland att utveckla egna uppfinningar och maskiner. Även en av studiekompisarna hjälpte till.
– De utvecklade och byggde en maskin som kunde anpassa storleken på wellpapplådan till den produkt du skulle placera i den. I stället för en lagerlokal fylld med lådor i olika storlekar så kunde maskinen skapa en låda i den storlek som behövdes. Den maskinen var embryot till företaget Packsize som grundades 1998.
Driven av att prestera arbetade Mikael Boström hårt och företaget växte. Enköpingsföretaget blev en global koncern och har i dag sitt huvudkontor i Salt Lake City. Men efter sex år av hårt arbete började kroppen att säga ifrån.
– Jag är passionerad och entusiastisk som person. När jag ser saker som världen borde ha vill jag skapa det. Men det blev lite för mycket och jag kunde inte längre sova ordentligt. Det blev väldigt obehagligt.
Mikael Boström slutade arbeta under tre månader och sökte professionell hjälp för att hitta balans i livet.
– Det tog närmare två år innan jag kände mig helt återställd och jag upplevde flera bakslag på vägen. Jag har alltid varit intresserad av hälsa, men denna upplevelse fick mig att vilja fördjupa mig i ämnet. Hälsa handlar om mycket mer än att inte bli sjuk, säger han och går fram till rummets whiteboardtavla och drar en linje som motsvarar ”frisk”.
– Under denna linje börjar vi uppleva symptom på ohälsa. Där lever många av oss i dagens samhälle. Det ger oss ingen buffert för att undvika sjukdom. Jag menar att vi borde lägga oss högre, säger han.
Efter sitt tillfrisknande var han med om att starta ett matnätverk vars medlemmar arrangerade middagar där all mat ska klassas som rawfood, vilket betyder att maten inte ska värmas över 42 grader.
Matnätverket ledde i sin tur till att han i dag är med och driver Clearlife.
Jag sneglar på prislappen för en av produkterna framför mig och frågar om detta inte ändå gränsar till lyx? Mikael Boström funderar en stund och svarar sedan:
– Vi säljer högkvalitativa produkter vilket leder till högre priser. Det är ett dilemma. Du kan i princip äta hudkrämen vi säljer, så rena är våra produkter. Men det är som med mycket i livet en prioritering över vad som är viktigt att lägga pengarna på. Viktigaste är ändå att vi rör på oss mer, äter mera grönt och är snällare mot oss själva. Det vill jag inspirera till.