Trafikverket: "Det skedde på helt fel ställe"

Relationen mellan järnvägsföretagen och Trafikverket måste bli bättre. Detta för att undvika liknande tågkaos som det tidigare i veckan.

Även informationen havererade under tågstoppet, skriver Lennart Lundberg.

Även informationen havererade under tågstoppet, skriver Lennart Lundberg.

Foto: Lisa Selander

Pendling2018-05-18 19:00

Maarten Reijm är enhetschef på avdelningen tillstånd elkraft på Trafikverket. Han berättar att det varje år görs en säkerhetsbesiktning av tågspåren och ledningarna. Utöver den genomförs vanligt underhåll.

– Vi åker inte ut varje dag. Och ett fel kan också uppstå en dag efter man har besiktigat.

Det som orsakade tågstoppet för några dagar sedan var att en av avspänningsisolatorerna, som sitter på kontaktledningen, fått en spricka och gått av. Då ramlade kontaktledningen ner.

– Anspänningslinan hamnade på backen. Den ramlade lite utanför spåret i slänten och det var därför det började brinna i gräset.

Det var ett materialfel som orsakade tågstoppet. Maarten Reijm fortsätter:

– Dessutom körde ett tåg in i ledningen. Allt detta sker på ett fyrspår där det är mycket växelbrukning. Det fick flera konsekvenser då det blev stopp på alla spår. Det skedde på helt fel ställe.

Var det ett ovanligt fel med kontaktledningen?

– Grovt sett i Sverige sker det varje dag fel med en kontaktledning någonstans. Det går inte att säga om det är ett vanligt fel, det finns många olika.

Vi fick läsartips om att metallkloten som ska hålla ledningarna spända kan rosta sönder. Var detta något som skedde?

– Nej. Isolatorn fick en spricka och hade gått av. Ibland ser en stolpe lite brun ut av rost, men det är inget farligt med det.

Är sträckan mellan Uppsala och Stockholm prioriterad?

– Absolut. Vi gör mer underhållsarbete i storstadsområden, men som sagt det kan alltid hända något dagar efter att man undersökt.

LÄS MER: Två dagar av kaos – tusentals resenärer strandsatta

Enligt Trafikverkets presschef Bengt Olsson misslyckades Trafikverket med att ge ut information till pendlarna.

– Vi ska klara av skyltning och utrop på ett bättre sätt än vi gjorde i veckan.

Det automatiska utropet samt uppdateringstjänsten stängdes inte av, berättar Bengt Olsson. Detta gjorde att spårändringar samt ändring av avgångstider ropades ut – trots att det inte stämde.

– Det är helt galet och får inte inträffa, fortsätter presschefen.

Vad kan ni göra nu i eftergand?

– Vi går till botten med hur det blev som det blev. Det finns även ett ansvar att bygga tightare relation i branschen med järnvägsföretagen, och skapa ett starkare samarbete oss emellan.

Vad har du att säga till uppgivna resenärer?

– Vi förstår helt och hållet att folk blev upprörda. Det är bara att be om ursäkt.

Trafikverkets uppgifter

Trafikverket ansvarar för planering av transportsystemet.

Statliga vägar och järnvägar har myndigheten ansvar för att bygga samt underhålla.

Trafikverket har även ansvar för körkortsprov, taxiförarlegitimation och yrkesförarkompetens.

Källa: Trafikverket.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!