Här är de nya Upptågen

Eluttag, fördubblat antal sittplaster och en ökad möjlighet till att jobba under pendlingen nämns som fördelar med de nya Upptågen.

Det blir åtta nya dubbeldäckare som ska köra Uppsala-Gävle från och med slutet av 2019.

Det blir åtta nya dubbeldäckare som ska köra Uppsala-Gävle från och med slutet av 2019.

Foto: UL

Pendling2018-06-27 09:30

Sträckan Uppsala-Tierp-Gävle som i dag körs av Upptågen ska få en ny tågmodell på banan i slutet av 2019. Bland fördelarna med de nya dubbeldäckarna, som UNT skrivit om tidigare, pekar regionpolitikerna ut en fördubbling av antalet sittplatser, från dagens 170 till 357 i de nya vagnarna.

– De nya tågen är betydligt större än Upptågen som går på sträckan i dag. När vi får in dessa kommer vi att klara kapaciteten som vi behöver, säger Johan Örjes (C), regionråd i Uppsala och andre vice ordförande i kollektivtrafiknämnden, och tillägger att tågen "förhoppningsvis kommer att vara bekväma".

Åtta nya tåg kommer att sättas in i Upptågstrafiken, en beställning som gjorts vid sidan av en affär på ytterligare 33 tåg som kommer trafikera hela Mälardalen. En till av fördelarna som nämns med de nya tågen är att möjligheterna att jobba på tåget höjs.

– Man ska kunna jobba ordentligt på resan. Jag fick stå när jag åkte från Örbyhus i går, och jag hörde att vissa fick stå från Tierp, det är inte okej. Vi ska ha en ska kollektivtrafik som ska vara aktiv. Om man vill ska man kunna jobba på tåget, men sittplatser gör också att man kan vila eller läsa, säger Jenny Lundström (MP) regionråd i Uppsala och förste vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Andra fördelar med de nya tågen som politikerna nämner är eluttag och goda möjligheter att ta med cykeln på tåget. 100 miljoner kronor är kostnaden för varje tåg, pengar Region Uppsala betalar genom ett hyresavtal. Jenny Lundstöm (MP) hävdar att kostnaden per sittplats blir lägre än med nuvarande tåg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!