Sms-parkering gav Marcus dold avgift

Att betala p-avgiften via app eller sms blir allt vanligare, men att det kan tillkomma fakturaavgifter är inte något kunderna får veta förrän de redan nappat på erbjudandet.

Parkeringsappar är numera vanliga, men det är inte alltid lätt att uppfatta villkoren för tjänsten.

Parkeringsappar är numera vanliga, men det är inte alltid lätt att uppfatta villkoren för tjänsten.

Foto: Marcus Sundberg Nordström

Parkering2017-06-30 21:00

Numera finns det en hel uppsjö av företag som erbjuder kunderna att betala parkeringsavgifter via app eller sms. Men det är inte alltid helt enkelt att som kund på förhand förstå vad som gäller.

När Marcus Sundberg Nordström skulle parkera vid Akademiska sjukhuset tidigare i veckan funkade inte parkeringsautomaten. Han såg skylten från p-tjänstföretaget Parkster och valde i stället sms för att parkera.

– Appen har jag ingen nytta av. Jag hade bråttom till läkaren och tänkte att jag tar det.

Först kom ett sms från Parkster om att parkeringen var giltig, sedan fick han ett sms till. Här fick han veta att den förvalda betalmetoden är faktura som kostar 25 kronor, om han ville ändra det kunde han logga in på Parksters hemsida.

– Det står ingenstans på skylten, över huvud taget. Där står bara att om man vill veta villkoren så måste man gå in på parkster.se. Ska jag ställa mig och surfa in på nätet för att hitta det här innan jag beslutar mig? säger Marcus Sundberg Nordström.

Han tycker att det vore rimligt att han som konsument får information innan han nappar på en tjänst.

– Jag blev lite sur när de hänvisar till en funktion och när man sedan väljer den så kostar det 25 kronor extra. Hur kan man göra så och inte förvarna innan?

– Det är inte den pigga allmänheten som är kundmålet heller vid Akademiska sjukhuset, det är många äldre och sjuka. Om man borde vara tydlig någonstans så är det väl där, säger Marcus Sundberg Nordström.

När man går in på Parksters hemsida finns informationen om vad pappersfakturan kostar några klick bort och är inte helt enkel att hitta. Men att ha mer ingående information på skyltarna är inte aktuellt.

– Egentligen handar det om att information kan uppdateras och förändras, vilket gör det svårt på en plåtskylt, säger Alexandra Hjerdt, kundansvarig på Parkster.

Hon hänvisar till att man kan välja en annan betalningsmetod via hemsidan.

– Så är det ingen avgift vi tvingar folk att betala. Och det finns ju de som föredrar pappersfaktura.

Kan du förstå att folk reagerar?

– Vi jobbar för att utveckla en användarvänlig tjänst och vi gör vårt bästa för att utveckla den hela tiden, säger Alexandra Hjerdt.

Securitas tog över parkeringsövervakningen vid sjukhuset 1 juni och anlitar Parkster. Lennart Olofsson, driftchef på Securitas i Uppsala, har inte nåtts av några klagomål när det gäller sms-hanteringen. De problem man haft har gällt parkeringsautomater som inte fungerat.

– Men om det skulle visa sig att skyltningen är undermålig så får vi så klart göra något åt det. Vi kan beställa nya skyltar, men då ska det vara underbyggt, säger Lennart Olofsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!