Kommunen inför nya parkeringsförbud

I mars blir Fålhagen och Höganäs parkeringsförbudsområden. I Fålhagen kommer också parkeringsavgifter att införas. "Det här ska underlätta för boende och besökare", säger Tove Västibacken, enhetschef för trafik och samhälle, Uppsala kommun.

"Under senvåren eller försommaren planerar vi att införa nya hastigheter inne i Uppsala också", berättar Tove Västibacken.

"Under senvåren eller försommaren planerar vi att införa nya hastigheter inne i Uppsala också", berättar Tove Västibacken.

Foto: Staffan Claesson

Parkering2018-03-06 21:08

19 mars blir stadsdelarna Fålhagen och Höganäs parkeringsförbudsområden. Det betyder inte att det blir förbjudet att parkera inom områdena, men man får bara parkera på de sträckor som har vägmärken om tillåten parkering.

– Detta är områden där det är många som parkerar, de ligger nära centrum. Det är många inpendlare som lämnar bilen där och vissa gator är inte breda nog för att ha massor av bilar parkerade på dem, säger Tove Västibacken.

– Det här ska underlätta för boende och besökare att ställa sig närmare platserna de ska till, fortsätter hon.

Är inpendlare som ställer sig inom området ett problem?

– Jag skulle inte vilja säga att de är ett problem, vi har full förståelse för de som behöver pendla. Men vi får in klagomål om hur bilar står. Och blir det för många på gatorna så påverkar det både säkerheten och framkomligheten.

De som bor och är folkbokförda inom parkeringsförbudsområdet kan ha rätt till boendeparkering. Med ett boendeparkeringstillstånd får man parkera under en längre tid och betala en lägre avgift: 20 kronor per dygn eller 400 kronor i månaden. Alla får parkera på boendeparkeringar men de billigare kostnaderna är till för dem som bor där.

– Så ser det ut för att alla ska kunna få chansen att parkera på lämpliga platser men samtidigt underlätta för de boende, säger Tove Västibacken.

När Fålhagen blir ett parkeringsförbudsområde kommer det att finnas 1 400 till 1 500 parkeringsplatser i området. Omkring 570 av dem kommer att vara boendeparkeringar.

– Jag kan inte säga exakt hur många platser det blir jämfört med tidigare då de inte var reglerade. Men det kommer att bli färre då vi bedömt att alla gator inte lämpar sig för gatuparkering.

I höstas gjorde kommunen Luthagen till ett parkeringsförbudsområde och reaktionerna har varit blandade.

– Vi hör från vissa att det är bra att färre bilar står på gatorna. Sen hör vi ju tyvärr mer från dem som tycker det har gjort det svårare och dyrare att parkera bilen, säger Tove Västibacken.

Finns det någon plats i Uppsala där det är gratis att parkera bilen?

– I dagsläget är det gratis i Sala Backe och på gatorna i Boländerna. De platserna kommer längre fram i tiden också att bli parkeringsförbudsområden, det är målet för hela Uppsala.

LÄS MER: Blandade känslor för p-avgift

LÄS MER: Parkeringarna kan bli 50 parker

LÄS MER: Parkeringar är känslig fråga för handeln?

LÄS MER: Parkering vid jobbet ökar trafiken

LÄS MER: P-kostnad ska styra trafiken

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!