Den som parkerat på någon av Uppsalas alla betalparkeringar har mötts av en skylt med fem olika mobila betalleverantörer. Från och med 1 oktober kommer valet bli lättare eftersom leverantörerna minskas ned till två.
– Det har varit svårt att veta vem man ska välja när vi haft fem stycken. Nu kommer det bli lättare, säger Lennart Johansson, vd för Uppsala parkerings AB.
Varför hade ni fem leverantörer tidigare?
– Förr var det en liten företeelse att betala sin parkeringsavgift med mobilen. Därför fick flera aktörer som erbjöd den tjänsten vara med. Men när allt fler valde att betala mobilt såg vi ett behov att göra en förändring.
Andelen personer som väljer att lösa en mobil biljett har ökat jämflört med dem som betalar i en traditionell parkeringsautomat.
– I julas var det 27 procent som betalade med mobilen, men i somras passerade vi 50 procentgränsen. Det har gått fort uppåt, säger Lennart Johansson.
Nu har två mobila leverantörer upphandlats där båda kommer kosta lika mycket att använda sig av. Den nya upphandlingen innebär även att det kommer kosta lika mycket att lösa mobil biljett som det gör att lösa en i papper.