Fredag eftermiddag i Rosendal. Trots rusningstid är trafiken gles på Torgny Segerstedts allé, Rosendals genomfartsgata. Enstaka bilar passerar, men i övrigt är gatan närmast övergiven.
Statistiken visar att en ganska liten andel av de som bor i stadsdelen har skaffat bil. I genomsnitt äger ungefär vart tredje hushåll i Rosendal en bil. Det är betydligt mindre än i centrala Uppsala där ungefär vartannat hushåll är registrerat för en personbil.
En förklaring till det glesa bilinnehavet i Rosendal skulle helt enkelt kunna vara att stadsdelen lockat till sig personer som vill ta sig fram på annat sätt. En annan förklaring kan vara kommunens strategi; att de som bor i Uppsala tätort i första hand ska gå, cykla och åka kollektivt.
I nybyggda bostadsområden som Rosendal är den strategin särskilt framträdande och yttrar sig bland annat genom satsningar på kollektivtrafik, bilpooler, cykelvägar, gatunätets utformning och ett minimum av p-platser längs gatorna.
Rosendalsbon Mikael Östberg har sålt sin bil och tar sig i stället oftast fram med elcykel.
– Med elcykeln tar jag mig utan problem till exempelvis Lindbacken, över en mil bort, säger Mikael Östberg. Behöver familjen bil hyr vi via en bilpool runt hörnet för 100 kronor i timmen, det är lätt att boka och det finns alltid bilar inne. Trots utgiften för bilpool sparar vi flera tusen kronor i månaden på att inte äga bil.
Saknar du ibland att inte äga en egen bil?
– Nej, det är bara skönt att vara utan, äger man bil kör man ofta i onödan. Använder jag lådcykel kan jag dessutom ta mig och barnen till en del ställen dit jag inte kommer med bil, exempelvis småvägar i skogen.
Men ska hans familj åka långt och vara borta ett tag blir det för dyrt med bilpool för hundra kronor i timmen.
– Då tar vi tåget i stället, säger Mikael Östberg.
Många av dem UNT talar med i Rosendal är positiva till bilpooler och annat som kommunen satsar på för att dra ner bilägandet i stadsdelen. Men det finns ett klagomål som flera lyfter fram, nämligen att det finns få bilparkeringar längs gatorna.
En av de kritiska rösterna kommer från en kvinna som inte vill ha sitt namn i tidningen. När UNT träffar henne är hon på väg att ta sig till fots från Rosendal till Norby där hon ska parkera om familjens bil.
– Det finns knappt en enda parkeringsplats i området förutom p-huset som kostar 1 200 kronor i månaden och det har vi inte råd med. Så vi ställer bilen i Norby där man får stå 24 timmar utan avgift men det innebär att vi måste flytta den varje dag, berättar kvinnan.
Mats Hermansson hyr en p-plats och tycker det är rimligt att det inte finns så många p-platser längs gatorna. Men ibland orsakar det problem.
– Får man besök har de ingenstans att ställa bilen här, de får parkera i en annan stadsdel eller ta bussen hit, säger han.
Enligt statistiken är det alltså en relativt liten andel av Rosendalsborna som äger bil. Dessutom sjunker bilinnehavet i stadsdelen. Mellan 2021 och 2023 minskade andelen hushåll med bil cirka 15 procent.
Rosendalsbon Debora Martins är kluven till kommunens bilstrategi. Hon äger inte bil men är öppen för att köpa en i framtiden och undrar om det i så fall kommer att finns plats för den.
– Allt fler människor flyttar in i Rosendal och jag undrar om det blir utrymme åt alla bilar. Alltför många bilar är inte bra och det är säkrare för barnen med bilfritt. Men samtidigt får det inte bli alltför svårt att ha bil, tycker Debora Martins.