David skulle ladda elbilen – fick faktura på 11 000

Ett sällsynt fel på en laddstolpe vid kommunhuset i Uppsala gjorde att David Ohlén, 57, debiterades över 11 000 kronor. Nu riktar han kritik mot kommunens hantering av ärendet.

David Ohléns tur till stan ledde till timmar i telefonköer och framför mejlen. "Det visar på ett bräckligt system", säger han.

David Ohléns tur till stan ledde till timmar i telefonköer och framför mejlen. "Det visar på ett bräckligt system", säger han.

Foto: Douglas Dahlström

Parkering2023-07-05 11:00

Sedan en kort tid tillbaka erbjuds inte längre gratis elbilsladdning utanför stadshuset i Uppsala. Det blev David Ohlén, 57, minst sagt varse om när en tur med familjen till stan fick ett otrevligt avslut. Kvittot från Parkster landade på hela 11 624 kronor för blott två timmars laddning. David Ohlén förstod genast att något måste ha blivit fel.

– Jag blev stressad och tänkte: "Shit, vad gör jag nu?", berättar han.

undefined
Efter mycket om och men fick David Ohlén till slut fakturan. Nu undrar han vad som skulle ha hänt om han inte lagt märke till det höga beloppet i tid.

Första steget blev att kontakta kommunen, som omedelbart skickade ärendet vidare till företaget Eways, ansvariga för kommunens laddstolpar. Men när David Ohlén kontaktade Eways visste de inte vad det handlade om, och när han sedan kontaktade Parkster för att stoppa betalningen i tid stötte han på mothugg.

– Kundsupporten förstod inte alls orimligheten och insisterade på att jag skulle betala, säger David Ohlén.

Efter långa mejlkonversationer och flera timmar i telefonsamtal avbröts till slut betalningen. Men David Ohlén är ändå missnöjd med hur ärendet hanterades av kommunen.

– Alla tyckte det var någon annans problem och skickade mig vidare. Men i grunden var det ju mitt problem. 11 000 kronor är kanske inte mycket pengar för dem, men det är det för mig.

undefined
David Ohlén tycker det är otydligt vem man egentligen ska kontakta vid en liknande situation. Nu lovar kommunen tydligare skyltning vid elbilsparkeringen utanför stadshuset.

David Ohlén tycker det är dåligt att kommunen inte kunde korrigera misstaget snabbare och se till att pengarna inte skulle dras.

– Det är inte alltid man dubbelkollar parkeringskostnaden. Det kan ju leda till riktigt stora bekymmer om en så stor summa utan varning plötsligt dras från ens bankkonto.

Kommunen har tagit till sig av kritiken.

– Laddavgifterna infördes nyligen och om problem uppstår får vi förstås ta lärdom och hitta lösningar. Här var det tydligt att något gått fel. Självklart ska ingen kund krävas på sådana summor, säger Olov Lundberg, kommunikatör på Uppsala kommun.

undefined
Magdalena Wiksten är teknikansvarig på Uppsala parkering och lovar förutom tydligare skyltning och bättre internkommunikation också en spärr som ska förhindra att problemet återupprepas. "Jag tror inte det kommer hända igen", säger hon till UNT.

Bland annat kommer internkommunikationen mellan kommunen och de övriga aktörerna förbättras.

– Vi har infört rutiner för hur liknande fel ska hanteras framöver. Därtill kommer både Parkster och Eways att bygga in en spärr i systemet som upptäcker onormalt höga siffror, säger Magdalena Wiksten, teknikansvarig på Uppsala Parkering.

När dessa spärrar är på plats vet hon inte, men risken att felet ska återupprepas bedömer hon som liten.

– Det som hände var olyckligt men det är ett mycket sällsynt fel. Jag tror inte det kommer hända igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!