Vid Långsidabukten utanför Gräsö, mitt i sommaridyllen med sommarstugor och barnfamiljer som badar från sina båtar, ligger ett stort fartyg – i mycket dåligt skick. Skrovet ser ut att ha rostat och färgen är avskavd. På sina ställen har det blivit hål i fartygets sida och det ser inte ut att vara i sjödugligt skick.
Fartyget, som kallats för "spökskeppet", har skapat oro bland Gräsöborna, som befarat att det kan vara en miljöfara. Det har kommit in flera klagomål till kommunen, men varken Östhammars kommun eller Kustbevakningen kan flytta fartyget från platsen.
Fartyget har legat vid Långsidabukten i ett år. Innan dess låg den utanför Öregrundsvarvet. Det är ett gammalt tankfartyg som tidigare använts för att frakta olja. Enligt Eric Renman, miljö- och hälsoskyddsinspektör på Östhammars kommun, vill man på kommunen att fartyget flyttas från Långsidabukten.
– Vi vill inte ha den kvar där. Varken där eller på någon annan plats i kommunen i det skick den befinner sig, säger han.
Eric Renman berättar att det på fartyget finns en tank som innehåller 1 000 liter olja.
– Det är en tank av plast som rymmer en kubikmeter olja och som droppar svagt enligt foton. Sedan vet vi inte vad som finns inuti båten, det kan finnas mer där inne, säger Eric Renman.
Båten ligger på outrett vatten. Det finns alltså ingen markägare som kommunen kan förelägga att frakta bort den. Kommunen har förelagt den person som de trodde att ägde fartyget ägaren att frakta bort fartyget samt sanera det från oljor.
– Den som då ägde båten överklagade dock detta till länsstyrelsen eftersom den var såld till någon annan. Länsstyrelsen har återförvisat ärendet till oss för förnyad handläggning. Det innebär i princip "vänd er till rätt ägare", säger Eric Renman.
I överklagandet uppgavs också att åtgärder vidtagits för att miljösäkra båten.
Eric Renman förklarar att det i nuläget inte är klarlagt vem som äger fartyget. Han menar att kommunen inte kan göra något för att frakta bort det, eftersom de bara har en kanot till sitt förfogande.
Dessutom menar han att det skulle kunna innebära att kommunen gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande, om de fraktar bort båten utan ägarens godkännande.
– Det skulle behöva göras något, men det är en dyrbar historia. Fick jag bestämma skulle man göra det, men det har inte kommit upp till kommunstyrelsenivå än för beslut. De har nyligen meddelats om vad som pågår och vad som inte görs.
Även kustbevakningen har haft ögonen på fartyget sedan år 2019, men kunde till en början varken tömma fartyget på olja eller flytta det från platsen.
– Vi bedriver miljöinsatser till sjöss och för att vi ska kunna starta miljöräddning finns det kriterier som ska vara uppfyllda. Vi har följt utvecklingen och gör inte bedömningen att kriterierna är uppfyllda för att vi som statlig aktör ska gå in och ta över ägarens ansvar. Vi förvaltar skattemedel och man vill så långt som möjligt att den som äger båten ska fullfölja sina åligganden, säger Pontus Ekström, vakthavande befäl på Kustbevakningen.
Det ska vara fråga om att det till exempel hänt en olycka eller att det finns en överhängande risk för att farliga ämnen kommer ut i vattnet för att Kustbevakningen ska kunna agera, förklarar han. Kustbevakningen ska säkerställa att det inte kommer ut miljöfarliga ämnen i vattnet. Däremot ansvarar de inte för att bogsera bort fartyget eller se till att det inte far illa. Han förklarar att de kollar till fartyget ungefär en gång i månaden.
– Det krävs att det finns en överhängande risk för att olja kommer ut i havet för att vi ska kunna agera. Så fort första dropparna kommer ut i havet så kommer vi att agera, säger han.
Enligt Pontus Ekström står det en tank med olja uppe på däck på fartyget.
– Det finns oljeblandat vatten i kölen som man pumpat upp för hand till behållaren. Det är en kran som droppar på däck, men det fångas upp av en kantlist och det är så lite att det dunstar. Så det finns ingen risk att det kommer ut i havet.
Enligt Pontus Ekström jobbar nu både Kustbevakningen och Östhammars kommun för att ägaren till båten ska ta sitt ansvar.
– Tyvärr har vi många sådana här fartyg utmed kusten, det är ett problem. Vi måste invänta att vi nästan är på katastrofens rand. Jag förstår att allmänheten tycker man drar det bra långt men det är så det står i lagen.
Under tiden tidningen arbetat med artikeln har det dock visat sig att risken för oljeutsläpp var större än man först trodde. När Kustbevakningen den 16 juli kontrollerade fartyget bedömdes det att det fanns en sådan överhängande fara för oljeläckage som krävdes för ett agerande.
– Vi kunde se att en av tankarna på däck läckte olja ur kranen. Vi stod i valet och kvalet om ifall vi skulle täta kranen eller inte, men vi tänkte att om man väljer att täta är det inte säkert att det kommer hålla. Vi tog då beslutet att tömma tanken på olja, eftersom det var ett läckage och en överhängande fara för att olja skulle läcka ut i vattnet, berättar Christian Carlsson, vakthavande befäl på Kustbevakningen.
Han förklarar att fartyget nu är tömt på olja, både på däck och nere i kölen.
– Den överhängande risken för ett utsläpp av miljöfarliga ämnen i det omkringliggande havet får därmed anses vara undanröjd, skriver Pontus Ekström i ett mejl.