Flera båtar körs ut till det så kallade "spökskeppet" under fredagsmorgon för den stora bogseringsinsatsen. En av båtarna körs av Johnny Jansson från Skadeservice. För honom är det första gången som han är ute vid båten, så han visste inte på förhand vad han skulle förvänta sig.
Med sig har han pumpar som kan användas ifall båten börjar ta in vatten.
– Jag skulle inte säga att det är vanligt att så stora båtar går på grund här, men det händer ju, säger han.
Att fästa skeppet vid bogseringsbåten visar sig gå utan problem, men detta är den enklare biten av uppdraget förklarar Johnny Jansson.
– Det kan bli mer bökigt när vi ska lägga till vid Öregrundsvarvet. Man kan ju inte manövrera från båten som ska in.
Men han tvivlar inte på att projektet kommer ros i hamn.
– Det finns många professionella som arbetar här, säger Johnny Jansson.
Det finns även flera hål i båten, därför har Robin Björkman från Skadeservice varit ute vid den varje dag i två månader för att se till att båten inte tar in mer vatten. Han har varit orolig för att båten skulle läcka in vatten under bärgningen – men eftersom hålen sitter ganska högt upp klarades bogseringen utan problem.
– Jag såg inget läckage. Det har gått jättebra och jag känner mig nöjd, säger han.
Projektet tar cirka en och en halv timme. Under fredagen står båten vid Öregrundsvarvet, det är dock ovisst vad som ska hända med den sedan. Robin Björkman tvivlar på att båten kommer att kunna köras igen.