På vinden i det gråa huset i Svartbäcken i Uppsala sitter Thommy Andersson bland datorer, papper och matteböcker. Sedan den 18 mars har all undervisning på Bruksgymnasiet, vuxenutbildningen och yrkeshögskoleutbildningen skett hemifrån via internet.
– I början gick det ganska bra, vi hade lite högre närvaro än vanligt men allt var ju nytt för både lärare och elever, säger Thommy Andersson, lärare i matematik och gymnasiearbete på Bruksgymnasiet.
Den rådande pandemin har vänt upp och ner på det svenska skolsystemet, och Thommy Andersson har fått använda sig av kreativa lösningar för att kunna lära ut till sina elever.
– Jag använder mig av Skype. Hittills har det fungerat bra, men vissa vill inte visa sig på bild och jag hade gärna kunnat se alla. Vi har som tur är ganska små klasser, jag tror att det hade varit mycket värre om det var större klasser om trettio elever, säger han.
Med hjälp av Skype och andra program har Thommy Andersson lyckats hålla både lektioner och prov med eleverna. Men något han saknade var möjligheten att använda klassrummets skrivtavla. Först använde han sig av en stol och datorns webbkamera, men till slut hittade han en bättre, om än lite finurlig, lösning.
– En dag åkte jag till återvinningen och hämtade en kylskåpsdörr, och det fungerade jättebra! Jag riggade upp det med hjälp av en torkställning och en planka där jag satt fast ett mobilskal. Vissa använder ritplattor och andra tekniska grejer, jag kör kylskåpsdörr, säger han.
Det svåraste, enligt Thommy Andersson, är att inte kunna hjälpa varje elev. När han undervisar i klassrummet har han möjlighet att se om eleverna som kanske ligger efter behöver mer hjälp på traven, även om de inte säger det högt. Nu kan tekniken bli en barriär.
– Att jobba över Skype har varit lättare än förväntat, men det är svårt när man inte kan ställa frågor eller se alla elever. Man får hoppas att det går bra, säger han.
Hur framtiden ser ut vet ingen i dagsläget. Folkhälsomyndigheterna kommer varje dag med ny information. Thommy Andersson tror att covid-19 kommer påverka framtidens lärare och elever.
– Jag tror att man har fått upp ögonen för att träffas på nätet, är man sjuk eller borta finns det nu andra alternativ som man vet fungerar. Sedan tror jag att man kanske inser hur mycket man saknar varandra och värdesätter gemenskapen och närheten till kollegor och elever.