Svensk kärnbränslehantering, SKB, har ansökt om att få bygga ut slutförvaret för att ge plats åt rivningsavfall från de Svenska kärnkraftverken. I dag förvarar man redan kortlivat radioaktivt avfall i slutförvaret vilket bland annat innebär filter som samlat upp radioaktiva ämnen i reaktorns vatten, använda verktyg och skyddskläder. Men också radioaktivt avfall från sjukvård, veterinärvård, forskning och industri.
90 procent av det avfall som uppstår när ett kärnkraftverk rivs är vanligt byggavfall och kan tas hand om på konventionellt vis. Det drift- och rivningsavfall som klassas som kortlivat låg- och medelaktivt är alltså det som skulle kunna förvaras i SFR. Det kan bland annat röra sig om järn, stål och betong från kontaminerade delar av processystem och byggnadsytor. Den eventuella tillbyggnationen är tänkt att placeras på 120 meters djup vilket är samma nivå som den lägsta delen av det befintliga slutförvaret.
– Den utbyggda delen kommer precis som nuvarande SFR att bestå av bergsalar och olika barriärer som långsiktigt skyddar människa och miljö, säger Peter Larsson, projektledare på SKB i ett pressmeddelande.
Huvudförhandlingen pågår mellan 23 september och 3 oktober vid Mark- och miljödomstolen i Nacka. Ansökan prövas både enligt miljöbalken och kärntekniklagen. I slutändan prövas tillåtlighet och tillstånd i respektive lag och balk av regeringen. Mark- och miljödomstolen meddelar därefter tillstånd och villkor enligt miljöbalken medan Strålsäkerhetsmyndigheten meddelar villkor enligt kärntekniklagen. Innan beslutet fattas frågar man hur Östhammars kommun ställer sig till utbyggnaden.
När det gäller ansökan om slutförvar av använt kärnbränsle har SKB sedan tidigare lämnat in kompletteringar till Miljödepartementet. De kompletterande uppgifterna omfattar svar på de frågor som togs upp av Mark- och miljödomstolen till regeringen i januari 2018. Enligt en tidigare undersökning från Novus ställer sig tre av fyra invånare i Östhammars kommun positivt till ett slutförvar av använt kärnbränsle i kommunen. SKB har tidigare uppgett att det finns en förhoppning om att starta bygget i början på 2020.
– Frågan bearbetas för fullt. SKB:s komplettering har skickats ut till de olika remissinstanserna som nu under hösten inkommer till Miljödepartementet med sina kommentarer, säger Simon Hoff, presschef på SKB.